یک مکمل بدنسازی، از زوال عقل در موش‌ها پیشگیری می‌کند! –


دانشمندان همچنان به دنبال سرنخ‌هایی در مورد چگونگی پیشگیری و درمان زوال عقل هستند. به تازگی گروهی از آنها دریافته‌اند که یک مکمل بدنسازی به نام  بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (یا HMB) از زوال عملکرد شناختی مغزها در موش‌ها پیشگیری می‌کند و نقش محافظتی دارد.

محققان دانشگاه راش و مؤسسه تحقیقاتی سیممارون در ایالات متحده دریافته‌اند که این مکمل عضله‌سازی به حفظ سلامت مناطق مغزی یادگیری و حافظه کمک می‌کند و همچنین باعث کاهش تجمع پلاک در مغز موش می‌شود.

ایجاد پلاک در مغز برای افراد مبتلا به آلزایمر رویداد شاخص آسیب‌شناسی این بیماری است. البته هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که چه چیزی باعث این بیماری می‌شود، ولی تصور می‌شود این پلاک‌ها – تجمع پروتئین‌های آمیلوئید بتا و تاو – نقش اصلی در از کار افتادن نورون‌ها یا سلول‌های عصبی مغز را دارند.

گرچه این مطالعه روی موش‌ها انجام شده، محققان امیدوار هستند که HMB بتواند برای مبارزه با بیماری‌ زوال عقل مانند آلزایمر در افراد استفاده شود. خبر خوب این است که استفاده از HMB در حال حاضر برای افزودن بر توده عضلانی، حتی در بازه‌های زمانی طولانی‌، ایمن شناخته شده.

کالیپادا پاهان، عصب‌شناس از دانشگاه راش، می‌گوید: «این ممکن است یکی از ایمن‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها برای متوقف کردن پیشرفت بیماری و محافظت از حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر باشد.»

تجزیه و تحلیل دقیق نشان داد که مکمل HMB با گیرنده آلفا فعال شده توسط پراکسی زوم (PPARα)، یک گیرنده سیگنال در مغز که به متابولیسم اسید‌های چرب کمک می‌کند، در تعامل است. همین راه تاثیر آن در عضله‌سازی هم است.

مطالعات قبلی اهمیت خانواده‌ای از پروتئین‌ها را که به عنوان فاکتور‌های نوروتروفیک شناخته می‌شوند، در حفظ عملکرد صحیح نورون‌ها شناسایی کرده بودند. سطوح این پروتئین‌ها در افراد مبتلا به آلزایمر کمتر است، اما به نظر می‌رسید HMB آن‌ها را دوباره احیا می‌کند.

پس، HMB هم عملکرد عصبی را در بیماران آلزایمر می‌تواند تا حدی حفظ می‌کند و همچنین تظاهرات فیزیکی مرتبط با پیشرفت بیماری را نیز کند میٰ‌کند.

البته تحقیقات بیشتری برای کشف مکانیسم‌های دقیقی که HMB برای دستیابی به اثرات خود استفاده می‌کند مورد نیاز است و در انسان‌ها باید تایید شود.

با وجود اینکه دانشمندان روز به روز درک بیشتیر در مورد نحوه عملکرد آلزایمر و چگونگی مبارزه با آن می‌یابند، این بیماری همچنان یک بیماری بدون درمان قاطع است و میلیون‌ها فرد مسن را در سراسر جهان درگیر خود کرده است.

این تحقیق در Cell Reports منتشر شده.

 

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

[/vc_column_text]

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.

برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی ۸۴ ساله…

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.

به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.

به تصاویر زیر بنگرید:

آکوامن بعد از ۲ هفته در بلغارستان…

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.

اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!

چنین منظره‌ای دیگر…

[/vc_column][/vc_row]