واقعا مرکز خودآگاهی در مغز کدام بخش است؟ ما ممکن است پیدایش کرده باشیم –


این خودآگاهی هم داستان پیچیده‌ای است. سریال وست ورلد را اگر دیده باشید، دیگر به هر چه خودآگاهی است، شک می‌کنید. آیا تصور ما از خودمان و خودآگاهی‌مان حقیقی است یا کاذب؟! از منظر فلسفی که داستان بسیار ییچیده می‌شود، اما دانشمندان در پی یافتن توضیحی مبتنی بر دانش و مرکزی فیزیکی برای آن در مغز هستند.

تحقیقات جدید‌ ایده پیچیده‌ای از خودآگاهی را پیش می‌کشد: بین آنچه مغز تصور می‌کند و می‌پذیرد و خودآگاهی تفاوت وجود دارد.

اکنون دانشمندان فکر می‌کنند که منطقه مغزی را که در آن خودآگاهی شکل می‌گیرد، مشخص کرده‌اند.

این تیم از دانشگاه اورشلیم و دانشگاه کالیفرنیایی برکلی (UC Berkeley) در ایالات متحده، متوجه فعالیت مداوم مغز در ناحیه اکسی-تمپورال قشر بینایی در پشت مغز شدند. (بحش پشتی و جانبی مغز)

گرچه فعالیت بعد از دیدن چیزی، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از فعالیت نورونی این بخش، پس ۳۰۰ میلی ثانیه کاهش می‌یابد، اما در عین حال الگوی فعالیت کاملا از بین نمی‌رود و میزانی از آن باقی می‌ماند. در حالی که در سایر نقاط مغز، نیم ثانیه پس از ورود دیتا، فعالیت مغز به حد پایه برمی‌گردد.

پس این بخش فعالیت پایداری دارد که می‌تواند نشاندهنده نقش آن ادراک باشد.

به عبارت دیگر، این ناحیه عصبی جایی است که ما نه تنها متوجه چیزی می‌شویم، بلکه متوجه می‌شویم که آن را متوجه شده‌ایم!

با تغییر محرک دیداری فعالیت این بخش هم تغییر می‌یابد. در گام نخست دانشمندان با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی نویز و الگو‌های نقطه‌ای را فیلتر کردند، تا به نتایجی برسند.

اما چون بررسی دقیق‌تری لازم بود، ادامه تحقیق می‌باید به صورت تهاجمی، یعنی با نصب الکترودهای حسگر روی سطح خود مغز انجام شود و طبعا داوطلب سالمی داوطلب جمجمه‌گشایی و نصب الکترود نمی‌شود، محققان ۱۰ بیمار مبتلا به صرع را برای این مطالعه انتخاب کردند که به دلایل پزشکی از قبل قرار قرار بود الکترود‌هایی در داخل جمجمه‌شان نصب شود. این الکترود‌ها امکان اندازه‌گیری کامل‌تری از فعالیت مغز را در طول زمان، می‌دهند.

به این ترتیب می‌توان قعالیت این بخش را دقیق‌تر، زیر نظر گرفت.

هنوز محققان نمی‌توانند به طور قطع بگویند که یافته‌های آن‌ها چگونه با هوشیاری مرتبط است، اما آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که فعالیت پایدار در قشر بینایی مغز می‌تواند به قشر جلوی مغز، جایی که افکار و اعمال مدیریت می‌شوند، بازتاب پیدا کند.

بحث‌های علمی زیادی در مورد درستی این حدس وجود دارد. پازل اینکه خودآگاهی یا احساس مستقل فکر کردن و بودن ما چطور شکل می‌گیرد، هنوز راه زیادی تا حل شدن و تکمیل دارد!

 

این تحقیق در Cell Reports منتشر شده.

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار ۵ دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.

محققان نوشته‌اند:

«ما از ۱۱ فرد سالم…

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان – از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ – استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.

اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.

اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.

واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…