آیا ضد آفتاب برای بارداری ضرر دارد؟


در دوران بارداری چه نکاتی را باید در انتخاب ضد آفتاب رعایت کنم؟

برای انتخاب ضد آفتاب مناسب دوران بارداری باید به ترکیبات ضد آفتاب و معدنی یا شیمیایی بودن آنها، طیف اشعه های بنفشی که دفع می کند و همچنین ضد آب بودن ضد آفتاب توجه کنید.

در ادامه به شرح این موارد می پردازیم تا شما اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

ترکیبات ضد آفتاب

اولین نکته برای انتخاب ضد آفتاب برای افراد باردار ، استفاده از ضد آفتاب های فیزیکی است، این ضد آفتاب ها معمولا حاوی اکسید روی و یا زینک اکساید هستند و اشعه های فرابنفش را از خود منعکس می کنند.

اکسید روی محبوب ترین ترکیب در ضد آفتاب های معدنی است و از ضد آفتاب های شیمیایی ایمن تر است. از طرف دیگر زینک اکساید طیف وسیعی از اشعه های فرابنفش را دفع می کند و مورد تایید سازمان غذا و دارو و اداره کالاهای درمانی است، همچنین عوارض جانبی و آسیبی برای سلامتی به همراه ندارد.

ضد آفتاب های شیمیایی در مقابل ضد آفتاب های معدنی

به طور کلی 2 گروه از ضد آفتاب ها در بازار عرضه می شوند. گروه اول ضد آفتاب های شیمیایی هستند.

در ترکیبات این ضد آفتاب ها از مواد شیمیایی مانند آووبنزون، اکتیسالات، هموسالات و اکسی بنزون استفاده می شود. ضد آفتاب های شیمیایی اشعه های فرا بنفش را قبل از رسیدن به پوست جذب می کنند و به آنها اجازه ورود به لایه های پوست را نمی دهند. بهتر است افراد باردار و همچنین کودکان از این دسته از ضد آفتاب ها استفاده نکنند .

نوع دوم، ضد آفتاب های فیزیکی، مینرال یا معدنی هستند که حاوی مواد معدنی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم یا زینک اکساید هستند.

ضد آفتاب های فیزیکی یک سپر فیزیکی بین پوست شما و اشعه های خورشید ایجاد می کنند. ضد آفتاب های معدنی (فیزیکی) برای کودکان ، افراد باردار یا شیرده و افرادی که پوست حساس یا آلرژی دارند، انتخاب بهتری هستند.

طیف گسترده و مقاومت در برابر آب

هر چه کرم ضد آفتاب شما طیف وسیع تری از تابش های فرا بنفش را دفع کنند، برای سلامت شما مناسب ترند.

همانطور که می دانید اشعه های UV شامل 2 طیف UVA و UVB است که برای اطمینان از محافظت از پوستتان در برابر هر دو این اشعه ها حتما از ضد آفتاب هایی با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. برای ماندگاری و محافظت بیشتر بهتر است ضد آفتاب های ضد آب انتخاب کنید و در فواصل 2 ساعتی آن را تجدید کنید.

در دوران بارداری از چه ترکیباتی در ضد آفتاب ها باید اجتناب کنید؟

در تحقیقاتی که در سال 2018 بر روی موش های باردار یا شیرده انجام شد، نشان داد که ماده اکسی بنزون موجب تغییراتی در غدد پستانی آنها می شود.

هرچند این تحقیقات تنها بر روی موش ها انجام شده است و به طور کلی تحقیقات زیادی در مورد استفاده از ضد آفتاب ها در دوران بارداری انجام نشده است، بهتر است از استفاده از ضد آفتاب های شیمیایی که حاوی اکسی بنزون یا PABA و تولامین سالیسیلات هستتد، اجتناب کنید.

نکات ایمنی در برابر آفتاب برای زنان باردار

به طور کلی بهتر است افراد باردار هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب از خود محافظت کنند تا از سلامت خود و فرزند خود مطمئن شوند. رعایت موارد زیر در دوران بارداری خالی از لطف نخواهد بود.

  • در صورت امکان در ساعات اوج تابش خورشید یعنی بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در داخل خانه بمانید.
  • تا حد ممکن در معرض آفتاب قرار نگیرید و در سایه بمانید.
  • بین 15 تا 30 دقیقه پیش از خروج از منزل به تمام نواحی پوستتان که در معرض آفتاب هستند، ضد آفتاب بزنید.
  • از بالم لب حاوی ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از لباس های سبک و خنک استفاده کنید. لباس خود را در برابر آفتاب قرار دهید، هر چه نور کمتری از آن عبور کرد پوشش بهتری دارد.
  • از کلاه های لبه دار و عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید.
  • اگر قصد خرید ضد آفتاب خارجی دارید، حتما برای خرید ضد آفتاب اصل به فروشگاه های معتبر دارای اینماد و ضمانت اصالت کالا مراجعه کنید. فروشگاه امیلی ، فروشگاه عسل بانو ، فروشگاه سوراو پیشنهاد های مناسبی هستند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/sunscreen-pregnancy#comparison-chart

https://www.whattoexpect.com/pregnancy/pregnancy-health/pregnancy-summer-safety-sunscreen-protection/

https://www.people4ocean.com/blogs/blog/is-it-safe-to-wear-sunscreen-while-pregnant-the-complete-guide-to-pregnancy-safe-sunscreen