بهترین فیلم های کلاسیک دهه 1950 با توضیح و امتیاز IMDB


همان طور که در فهرست‌های قبلی فیلم و سریال نوشته بودم، هیچ قهرستی کامل نیست و هدف از مرتب کردن این فهرست فیلم‌های کلاسیک محبوب دهه 1950 فقط بهانه‌ای برای مرور یا ترغیب کسانی است که این شاهکارهای کلاسیک را ندیده‌اند و به تصور قدیمی بودنشان، از دیدنشان صرف‌نظر کرده‌اند. در صورتی که کلاسیک منبعی جاودان از بازی‌های غیر قابل تکرار، دیالوگ‌ها، نوستالژی نوع زندگی قدیمی و روابط و تعاملات انسانی‌تر کهن هستند.

1– “فیلم Sunset Boulevard” (1950)

بهترین فیلم های کلاسیک دهه 1950 با توضیح و امتیاز IMDB

کارگردان: بیلی وایلدر

بازیگران: ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون، اریش فون استرو‌هایم

امتیاز IMDb: 8.4/10

خلاصه داستان:

“Sunset Boulevard” یک فیلم نوآر کلاسیک است که به کاوش در زیر لایه زیرین تاریک هالیوود می‌پردازد. این داستان به کارگردانی بیلی وایلدر با استعداد، حول درباره جو گیلیس (ویلیام هولدن)، فیلمنامه‌نویسی است که در حالی که سعی می‌کند از طلبکاران فرار کند، از عمارت نورما دزموند (گلوریا سوانسون)، ستاره سابق سینمای صامت سر در می‌آورد. نورما که در افتخارات گذشته حرفه‌ای خود زندگی می‌کند، جو را استخدام می‌کند تا به او کمک کند فیلمنامه‌ای بنویسد که معتقد است بازگشت بزرگ او به عصره سینما را رقم خواهد زد.

فیلم به پیچیدگی‌های شهرت، توهم و وسواس می‌پردازد. ایفای نقش گلوریا سوانسون در نقش نورما دزموند بسیار جذاب است و نامزدی جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. این روایت که از دیدگاه جو بیان می‌شود، مخاطب را به سفری در دنیای در حال زوال گذشته هالیوود می‌برد.

2- فیلم “A Streetcar Named Desire” (1951)

کارگردان: الیا کازان

بازیگران: مارلون براندو، ویوین لی، کیم هانتر

امتیاز IMDb: 8.0/10

خلاصه داستان:

بر اساس نمایشنامه تحسین شده تنسی ویلیامز، «تراموایی به نام هوس» یک درام جذاب به کارگردانی الیا کازان است. فیلم درباره بلانچ دوبوآ (ویوین لی)، زنی شکننده است که با خواهرش استلا (کیم هانتر) و برادر شوهرش استنلی کوالسکی (مارلون براندو) در نیواورلئان نقل مکان می‌کند. با آشکار شدن گذشته و بی ثباتی ذهنی بلانچ، تنش در آپارتمان کوچک ایجاد می‌شود که منجر به یک اوج غم‌انگیز می‌شود.

بازی مارلون براندو در نقش استنلی پر انرژی است و به لحظه‌ای تعیین‌کننده در تاریخ سینما تبدیل شد. کاوش فیلم در مورد میل، سلامت روان و انتظارات اجتماعی در این فیلم، موجب تحسین منتقدان و موفقیت در گرفتن جوایز متعدد اسکار شد.

3- فیلم  “Singin’ in the Rain” (1952)

کارگردانان: استنلی دونن، جین کلی

بازیگران: جین کلی، دونالد اوکانر، دبی رینولدز

امتیاز IMDb: 8.3/10

خلاصه داستان:

“Singin’ in the Rain” یک موزیکال لذت بخش به کارگردانی استنلی دونن و جین کلی است. داستان فیلم در هالیوود و در دوران‌گذار از فیلم‌های صامت به فیلم‌های ناطق است و داستان دان لاکوود (جین کلی) و بهترین دوستش کازمو براون (دونالد اوکانر) را دنبال می‌کند که چالش‌های صنعت فیلم در حال تغییر را دنبال می‌کنند. هنگامی که‌ دان عاشق کتی سلدن (دبی رینولدز)، بازیگر با استعداد مشتاق می‌شود، این سه نفر سفری را آغاز می‌کنند که پر از آهنگ‌ها و رقص‌های به یاد ماندنی است.

“Singin’ in the Rain” که به خاطر سکانس‌های رقص پرشور و آهنگ‌های جذابش شناخته می‌شود و به یک کلاسیک جاودانه تبدیل شده است. رقص نمادین جین کلی در باران، لحظه‌ای سینمایی است که در تاریخ حک شده و به محبوبیت پایدار فیلم کمک می‌کند.

4- فیلم “Roman Holiday” (1953)

کارگردان: ویلیام وایلر

بازیگران: آدری هپبورن، گریگوری پک، ادی آلبرت

امتیاز IMDb: 8.0/10

خلاصه داستان:

«تعطیلات رومی» یک کمدی رمانتیک به کارگردانی ویلیام وایلر است که آدری هپبورن در آن در نقش پرنسس آن بازی می‌کند. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که پرنسس آن، که به خاطر وظایف سلطنتی خود احساس خفقان می‌کند و در طول بازدید از رم از محدوده سفارت خود فرار می‌کند. او با جو بردلی (گریگوری پک)، روزنامه‌نگار آمریکایی روبرو می‌شود که با شناسایی او، فرصتی کم‌نظییر برای نوشتن یک گزارش ژورنالیستی اختصاصی احساس می‌کند. با این حال، با گذشت زمان او محذوب جذابیت و معصومیت آن می‌شود.

این فیلم به زیبایی افسون‌آمیز رم و شکوفایی عاشقانه بین دو فرد از جهان‌های مختلف می‌پردازد. بازی درخشان آدری هپبورن جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای او به ارمغان آورد و فیلم در کل به دلیل شوخ طبعی، ظرافت و جذابیت جاودانه‌اش مورد تحسین گسترده قرار گرفت.

5- فیلم On the Waterfront” (1954)

کارگردان: الیا کازان

بازیگران: مارلون براندو، کارل مالدن، لی جی. کاب

امتیاز IMDb: 8.1/10

خلاصه داستان:

«در بارانداز» به کارگردانی الیا کازان یک درام قدرتمند است که در پس زمینه اتحادیه‌های کارگری و فساد می‌گذرد. در این فیلم مارلون براندو در نقش‌تری مالوی نقش آفرینی می‌کند، یک کارگر بارانداز که در شبکه‌ای از فساد که توسط جانی فرندلی، رئیس اتحادیه (لی جی. کاب) سازماندهی شده است، گرفتار می‌شود. همانطور که‌ تری شاهد استثمار و خشونتی است که بر همکارانش اعمال می‌شود، با وجدان و میل به انجام آنچه درست است دست و پنجه نرم می‌کند.

مارلون براندو  عمق احساسی ژرفی به نمایش می‌گذارد. کاوش فیلم در زمینه اخلاق، وفاداری و مبارزه با بی عدالتی باعث تحسین منتقدان و جوایز متعدد اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای براندو شد.

6- فیلم “Rebel Without a Cause” (1955)

کارگردان: نیکلاس ری

بازیگران: جیمز دین، ناتالی وود، سال مینیو

امتیاز IMDb: 7.7/10

خلاصه داستان:

«شورش بدون دلیل» فیلمی مهم به کارگردانی نیکلاس ری است که چالش‌های پیش روی یک نوجوانان در آمریکای پس از جنگ جهانی دوم را بررسی می‌کند. این فیلم درباره جیم استارک (جیمز دین)، نوجوانی مشکل‌آفرین است که با پدر و مادرش به شهر جدیدی نقل مکان می‌کند. جیم در دبیرستان جدیدش با جودی (ناتالی وود) و افلاطون (سال مینیو) دوست می‌شود و با دو نوجوان دیگر که با مسائل خانوادگی خود سروکار دارند پیوند برقرار می‌کند.

این فیلم به مضامین اضطراب نوجوان، پویایی خانواده و انتظارات اجتماعی می‌پردازد. نقش جیمز دین از جیم استارک، شخصیت نمادین شورش نوجوانان، تأثیری ماندگار بر فرهنگ عامه گذاشت. این فیلم یک کاوش قابل توجه از مبارزات جوانان در دهه 1950 است.

7- فیلم “The Searchers” (1956)

کارگردان: جان فورد

بازیگران: جان وین، جفری هانتر، ورا مایلز

امتیاز IMDb: 7.9/10

خلاصه داستان:

به کارگردانی جان فورد، Searchers یک فیلم کلاسیک وسترن است که داستان اتان ادواردز (جان وین)، یک کهنه سرباز جنگ داخلی را دنبال می‌کند که تلاش می‌کند خواهرزاده ربوده شده خود دبی (ناتالی وود) را از سرخپوستان کومانچی، نجات دهد. به موازات این داستان اصلی، فیلم موضوعات نژادپرستی، انتقام جویی و تاثیر خشونت بر روح انسان را بررسی می‌کند.

جان وین بازی به یاد ماندنی را ارائه می‌دهد و فیلم به خاطر فیلمبرداری خیره‌کننده و شخصیت‌های پیچیده‌اش تحسین می‌شود. «جستجوگران» بر فیلمسازان بی شماری تأثیر گذاشته است و یکی از بزرگترین وسترن‌های ساخته شده به حساب می‌آید.

8- فیلم “12 Angry Men” (1957)

کارگردان: سیدنی لومت

بازیگران: هنری فوندا، لی جی. کاب، مارتین بالسام

امتیاز IMDb: 9.0/10

خلاصه داستان:

«12 مرد خشمگین» به کارگردانی سیدنی لومت، درام دادگاهی است که تقریباً به طور کامل در محدوده اتاق هیئت منصفه رخ می‌دهد. فیلم با یک پرونده به ظاهر راحت از مرد جوانی که متهم به قتل است شروع می‌شود. با این حال، در طی تصمیم‌گیری دوازده هیئت منصفه ، عضو هیئت منصفه شماره 8 (هنری فوندا) در مورد شواهد تردید ایجاد می‌کند که منجر به بحث‌های شدید در مورد عدالت، تعصب و مسئولیت سیستم حقوقی می‌شود.

بررسی و تامل فیلم روی فرآیند تصمیم‌گیری هیئت منصفه و بررسی سوگیری‌های فردی باعث تحسین منتقدان شد. «12 مرد خشمگین» به دلیل داستان سرایی جذاب و گروه بازیگران قوی وتحسین می‌شود.

9- فیلم “Vertigo” (1958)

کارگردان: آلفرد هیچکاک

بازیگران: جیمز استوارت، کیم نواک، باربارا بل گدس

امتیاز IMDb: 8.3/10

خلاصه داستان:

“سرگیجه” آلفرد هیچکاک یک فیلم هیجان‌انگیز روانشناختی است که داستان کارآگاه بازنشسته پلیس اسکاتی فرگوسن (جیمز استوارت) را روایت می‌کند که برای تعقیب مادلین الستر (کیم نواک) مرموز استخدام می‌شود. وقتی اسکاتی نسبت به مادلین وسواس پیدا می‌کند، فیلم مضامین هویت، وسواس و پیامد‌های میل کنترل نشده را بررسی می‌کند.

«سرگیجه» به دلیل طرح پیچیده، جلوه‌های بصری خیره‌کننده و موسیقی برنارد هرمان مشهور است. در حالی که پس از اکران اولیه، نقد‌های متفاوتی دریافت کرد، این فیلم از آن زمان به عنوان یکی از شاهکار‌های هیچکاک شناخته شد و نقطه عطفی در ژانر هیجان‌انگیز روانشناختی به حساب می‌آید.

10- فیلم “Some Like It Hot” (1959)

کارگردان: بیلی وایلدر

بازیگران: مرلین مونرو، تونی کورتیس، جک لمون

امتیاز IMDb: 8.2/10

خلاصه داستان:

به کارگردانی بیلی وایلدر، “بعضی‌ها داغش را دوست دارند” یک کمدی کلاسیک است که داستان دو نوازنده به نام‌های جو (تونی کرتیس) و جری (جک لمون) را دنبال می‌کند که با یک دسته اوباش دردسر پیدا می‌کنند و مجبور می‌شوند با درآوردن خود به شکل ظاهری زنان، فرار کنند و همسفر یک گروه موسیقی کاملا زنانه شوند. در بین این گروه،  شوگر کین سرزنده و آشفته (مرلین مونرو) وجود دارد که رویارویی این دو با او منجر به یک سری سوء تفاهمات کمدی و درگیری‌های عاشقانه می‌شود.

این فیلم به خاطر دیالوگ‌های شوخ‌آمیز، طنز بی‌نظیر و بازی‌های نمادین بازیگرانش مورد تحسین قرار می‌گیرد. نقش مرلین مونرو در نقش شوگر کین به‌ویژه خاطره‌انگیز است و به محبوبیت و جایگاه ماندگار این فیلم به عنوان یکی از بزرگترین کمدی‌های تاریخ سینما کمک کرد.

11- فیلم “Ben-Hur” (1959)

کارگردان: ویلیام وایلر

بازیگران: چارلتون هستون، جک هاوکینز، استیون بوید

امتیاز IMDb: 8.1/10

خلاصه داستان:

«بن هور» به کارگردانی ویلیام وایلر یک درام تاریخی حماسی است که در روم باستان اتفاق می‌افتد. این فیلم درباره جودا بن هور (چارلتون هستون)، یک شاهزاده یهودی است که دوست دوران کودکی‌اش مسالا (استفان بوید) به او خیانت می‌کند و به بردگی فرستاده می‌شود. بن‌هور از سختی‌ها جان سالم به در می‌برد و به دنبال انتقام است، همه این‌ها در حالی است که با عیسی مسیح در نقاط مختلف روایت روبرو می‌شود. صحنه اصلی فیلم، مسابقه ارابه‌رانی به یاد ماندنی است. این فیلم  تحسین منتقدان را برانگیخت و 11 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم را دریافت کرد.

12- فیلم “North by Northwest” (1959)

کارگردان: آلفرد هیچکاک

بازیگران: کری گرانت، ایوا ماری سنت، جیمز می‌سون

امتیاز IMDb: 8.3/10

خلاصه داستان:

«شمال از شمال غربی» آلفرد هیچکاک یک فیلم تریلر تاریخی است که داستان راجر تورنهیل (کری گرانت)، مدیر تبلیغاتی که با یک مامور دولتی اشتباه گرفته می‌شود، را دنبال می‌کند. تورن‌هیل خود را درگیر شبکه‌ای از جاسوسی می‌بیند که منجر به تعقیب و گریز با یک سازمان مرموز می‌شود. این فیلم به دلیل داستان پر تعلیق، فیلمبرداری عالی و بازی کاریزماتیک کری گرانت تحسین می‌شود. «شمال از شمال غرب» نمونه‌ای کلاسیک از مهارت هیچکاک در ایجاد تنش و هیجان است.

13- فیلم “Paths of Glory” (1957)

کارگردان: استنلی کوبریک

بازیگران: کرک داگلاس، رالف می‌کر، آدولف منجو

امتیاز IMDb: 8.4/10

خلاصه داستان:

«مسیر‌های شکوه» به کارگردانی استنلی کوبریک، یک فیلم قدرتمند ضد جنگ است که در طول جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد. سرهنگ داکس (کرک داگلاس) از سه سرباز متهم به بزدلی پس از یک حمله ناموفق، دفاع می‌کند. در حالی که داکس با بی رحمی رهبری نظامی روبرو می‌شود، فیلم به بررسی موضوعات عدالت، فداکاری و اثرات غیرانسانی جنگ می‌پردازد. «مسیر‌های شکوه» که به خاطر رئالیسم شدید و تفسیر‌های اجتماعی‌اش شناخته می‌شود، شاهکار و اثر مهم اولیه در کارنامه درخشان کوبریک به حساب می‌آید.

14- فیلم “All About Eve” (1950)

کارگردان: Joseph L. Mankiewicz

بازیگران: بت دیویس، آن باکستر، جورج سندرز

امتیاز IMDb: 8.2/10

خلاصه داستان:

این فیلم یک درام کلاسیک به کارگردانی جوزف ال. مانکیویچ است که به کاوش در دنیای بی‌نظیر تئاتر برادوی می‌پردازد. این فیلم داستان مارگو چانینگ (بت دیویس)، هنرپیشه سرشناس، و ایو هرینگتون (آن باکستر)، یک طرفدار جاه طلب است که خود را به زندگی مارگو می‌خواهد وارد کند. با آشکار شدن نیات واقعی ایو، فیلم به موضوعات جاه طلبی، خیانت و بهای موفقیت می‌پردازد. دیالوگ‌های تند و بازی‌های درخشان فیلم، به ویژه توسط بت دیویس، تحسین منتقدان و جوایز متعدد اسکار را به همراه داشت.

15- فیلم “The Bridge on the River Kwai” (1957)

کارگردان: دیوید لین

بازیگران: ویلیام هولدن، الک گینس، جک هاوکینز

امتیاز IMDb: 8.1/10

خلاصه داستان:

«پل روی رودخانه کوای» به کارگردانی دیوید لین یک فیلم جنگی حماسی است که در دوران جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. داستان در مورد اسرای جنگی بریتانیایی است که مجبور به ساختن یک پل راه آهن برای ژاپنی‌ می‌شوند. سرهنگ نیکلسون (الک گینس) مصمم به ساختن پلی می‌شود که توانایی مهندسی بریتانیا را به نمایش بگذارد و منجر به تعامل پیچیده‌ای از وظیفه، افتخار و بقا شود. کارگردانی دقیق فیلم، شخصیت‌های جذاب و  صحنه سوت‌زنی فراموش‌نشدنی «سرهنگ بوگی مارس» به موفقیت تجاری و انتقادی فیلم کمک کرد و هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم را به ارمغان آورد.

16- فیلم “High Noon” (1952)

کارگردان: فرد زینمان

بازیگران:‌گری کوپر، گریس کلی، توماس می‌چل

امتیاز IMDb: 7.7/10

خلاصه داستان:

High Noon فیلم وسترن کلاسیک به کارگردانی فرد زینمان است که به دلیل روایت واقعی و پیچیدگی اخلاقی‌اش شناخته شده است. مارشال ویل کین (گری کوپر) با عروس جدیدش (گریس کلی) آماده می‌شود تا شهر را ترک کند، وقتی متوجه می‌شود که یک قانون شکن انتقامجو که او را به زندان فرستاده با یک باند خلافکار برای انتقام برمی‌گردد و مردم شهر پشتش را خالی کرده‌اند، باید به تنهایی با این تهدید مقابله کند. این فیلم موضوعات مربوط به وظیفه، شرافت و اجتماع را بررسی می‌کند. بازی عالی کوپر و موسیقی نمادین دیمیتری تیومکین به میراث ماندگار فیلم کمک می‌کند.

17- فیلم “Rear Window” (1954)

کارگردان: آلفرد هیچکاک

بازیگران: جیمز استوارت، گریس کلی، تلما ریتر

امتیاز IMDb: 8.5/10

خلاصه داستان:

“پنجره عقبی” آلفرد هیچکاک یک فیلم هیجان‌انگیز است که داستان عکاس L.B. جفریس (جیمز استوارت)، را روایت می‌کند که به دلیل شکستگی پا در آپارتمان خود محبوس شد. جفریز در حالی که همسایگان خود را از طریق شیشه عقب خود مشاهده می‌کند، متقاعد می‌شود که یکی از آن‌ها مرتکب قتل شده است. او با کمک دوست دخترش لیزا (گریس کلی) و پرستار استلا (تلما ریتر) این راز را بررسی می‌کند. استفاده نوآورانه فیلم از تعلیق در فضایی محدود، همراه با شیمی بین استوارت و کلی، جایگاه آن را به عنوان یک شاهکار هیچکاک تثبیت کرده است.

18- فیلم “The Ten Commandments” (1956)

کارگردان: Cecil B. DeMille

بازیگران: چارلتون هستون، یول براینر، آن باکستر

امتیاز IMDb: 7.8/10

خلاصه داستان:

«ده فرمان» به کارگردانی سیسیل بی. دمیل، یک درام حماسی کتاب مقدس است که داستان موسی و خروجش را بازگو می‌کند. چارلتون هستون در نقش موسی ایفای نقش می‌کند که اسرائیلی‌ها را از بردگی در مصر رها می‌کند. این فیلم که به خاطر مقیاس بزرگش در آن زمان و جلوه‌های ویژه چشمگیرش شناخته می‌شود، همچنان یک فیلم کلاسیک در ژانر حماسی کتاب مقدس باقی می‌ماند و تحسین منتقدان و نامزدی چندین جایزه اسکار را به همراه دارد.

19- فیلم “Invasion of the Body Snatchers” (1956)

کارگردان:‌دان سیگل

بازیگران: کوین مک کارتی، دانا وینتر، لری گیتس

امتیاز IMDb: 7.7/10

خلاصه داستان:

«هجوم بدن‌ربایان» یک فیلم علمی تخیلی کلاسیک به کارگردانی‌دان سیگل است که به‌خاطر کاوش در مورد پارانویا شهرت دارد. داستان در یک شهر کوچک اتفاق می‌افتد که در آن ساکنان متوجه می‌شوند که دوستان و اعضای خانواده آن‌ها با بیگانگان تکراری بی احساس جایگزین شده‌اند. در حالی که دکتر مایلز بنل (کوین مک کارتی) سعی می‌کند حقیقت را کشف کند، فیلم به تمثیلی وحشتناک برای ترس از کمونیسم و از دست دادن فردیت تبدیل می‌شود. فضای وهم آلود و روایت پر تعلیق فیلم، آن را در ژانر علمی تخیلی برجسته کرده است.

20- فیلم “An American in Paris” (1951)

کارگردان: وینسنت می‌نلی

بازیگران: جین کلی، لزلی کارون، اسکار لوانت

امتیاز IMDb: 7.2/10

خلاصه داستان:

“یک آمریکایی در پاریس” یک رمان عاشقانه موزیکال به کارگردانی وینسنت مینلی است که داستان جین کلی را در نقش جری مولیگان، یک آمریکایی سابق جی آی که به عنوان یک نقاش در پاریس پس از جنگ دنبال می‌کند، بازی می‌کند. این فیلم درگیری‌های عاشقانه جری با لیز بوویر (لزلی کارون)، زنی فرانسوی با گذشته مرموز را بررسی می‌کند. این فیلم که به‌خاطر سکانس‌های رقص مجلل و موسیقی جاودانه‌ جورج گرشوین شاخص است. «یک آمریکایی در پاریس» برنده شش جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم شد و به خاطر دستاورد‌های هنری‌اش در ترکیب موسیقی، رقص و عشث تحسین می‌شود.

21- فیلم “Gun Crazy” (1950)

کارگردان: جوزف اچ لوئیس

بازیگران: جان دال، پگی کامینز، بری کروگر

امتیاز IMDb: 7.6/10

خلاصه داستان:

«Gun Crazy» به کارگردانی جوزف اچ. لوئیس، فیلمی نوآر است که داستان بارت تار (جان دال)، مرد جوانی مشکل‌دار را دنبال می‌کند که به سلاح گرم علاقه دارد. او عاشق آنی لوری استار (پگی کامینز)، یک تیرانداز تیزبین می‌شود و با هم وارد یک جنایت و جنایت می‌شوند که ناشی از اشتیاق مشترکشان به اسلحه است. این فیلم به بررسی مضامین عشق، جنایت و قدرت مخرب وسواس می‌پردازد که با بازی‌های عالی و فیلمبرداری نوآورانه آن به اوج می‌رسد.

22- فیلم “African Queen” (1951)

کارگردان: جان هیوستون

بازیگران: همفری بوگارت، کاترین هپبورن، رابرت مورلی

امتیاز IMDb: 7.7/10

خلاصه داستان:

«ملکه آفریقایی» به کارگردانی جان هیوستون، یک درام عاشقانه ماجراجویانه است که در طول جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد. این فیلم داستان رز سایر (کاترین هپبورن) و چارلی آلنات (همفری بوگارت) را دنبال می‌کند که در پشت خطوط دشمن در آفریقای شرقی آلمان گیر افتاده‌اند. آن‌ها مصمم به زدن ضربه‌ای به آلمانی‌ها هستند، آن هم با یک قایق بخار فرسوده. پس راهی سفری خطرناک در پایین رودخانه می‌شوند. این فیلم به دلیل شیمی بین بوگارت و هپبورن تجلیل می‌شود . بوگارت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای آن دریافت کرد.

23- فیلم “Stalag 17” (1953)

کارگردان: بیلی وایلدر

بازیگران: ویلیام هولدن،‌دان تیلور، اتو پرمینگر

امتیاز IMDb: 8.0/10

خلاصه داستان:

«بازداشتگاه شماره 17» به کارگردانی بیلی وایلدر یک کمدی-درام جنگ جهانی دوم است که در اردوگاه اسرای جنگی آلمان اتفاق می‌افتد. این فیلم درباره گروهی از هوانوردان آمریکایی است که مظنون به داشتن یک جاسوس در میان خودشان می‌شوند. با افزایش تنش‌ها و افزایش سوء ظن‌ها، آنها باید از چالش‌های بقا و وفاداری عبور کنند. بازی ویلیام هولدن جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای او به ارمغان آورد و این فیلم به دلیل ترکیبی از طنز و تعلیق مورد تحسین قرار می‌گیرد.

24- فیلم “Forbidden Games” (1952)

کارگردان: رنه کلمان

بازیگران: ژرژ پوژولی، بریژیت فوسی، امده

امتیاز IMDb: 8.0/10

خلاصه داستان:

«بازی‌های ممنوعه» («Jeux interdits»)، به کارگردانی رنه کلمان، یک فیلم فرانسوی تحسین‌برانگیز است که در دوران جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. داستان درباره دختر جوانی به نام پولت (بریژیت فوسی) است که پس از کشته شدن والدینش، با پسر جوانی به نام میشل (جورج پوژولی) دوست می‌شود. آن‌ها با هم یک گورستان کوچک برای حیوانات ایجاد می‌کنند و با واقعیت‌های سخت جنگ کنار می‌آیند. این فیلم معصومیت دوران کودکی را در تضاد با وحشیانه جنگ بررسی می‌کند و روایتی تاثیرگذار و قابل تامل ارائه می‌دهد.

25- فیلم “Witness for the Prosecution” (1957)

کارگردان: بیلی وایلدر

بازیگران: تایرون پاور، مارلین دیتریش، چارلز لاتون

امتیاز IMDb: 8.4/10

خلاصه داستان:

این فیلم  به کارگردانی بیلی وایلدر یک درام دادگاهی جذاب بر اساس نمایشنامه آگاتا کریستی است. سر ویلفرد روبارتس (چارلز لاتون)، وکیل دادگستری باهوش و بیمار، از لئونارد ول (تایرون پاور)، متهم به قتل یک بیوه ثروتمند دفاع می‌کند. این پرونده با پیچش‌ها و چرخش‌های غیرمنتظره‌ای روبرو می‌شود و مارلن دیتریش در نقش همسر مرموز وول، بازی به یاد ماندنی را ارائه می‌کند. فیلم به دلیل طرح پیچیده، دیالوگ‌های تند و افشاگری‌های غیرمنتظره‌اش مورد تحسین قرار می‌گیرد.

26- فیلم “The Day the Earth Stood Still” (1951)

کارگردان: رابرت وایز

بازیگران: مایکل رنی، پاتریشیا نیل، هیو مارلو

امتیاز IMDb: 7.7/10

خلاصه داستان:

«روزی که زمین ایستاد» به کارگردانی رابرت وایز، یک فیلم علمی تخیلی کلاسیک با پیامی قدرتمند است. یک بازدیدکننده بیگانه به نام کلاتو (مایکل رنی) به همراه ربات نابود نشدنی خود، گورت، به زمین می‌آیند و هشداری در مورد تمایلات مخرب بشر به همراه دارد. همانطور که دولت‌ها و دانشمندان با ترس واکنش نشان می‌دهند، کلاتو به دنبال ارائه پیام صلح است. این فیلم به بررسی مضامین پارانویای جنگ سرد و پیامد‌های بالقوه اعمال بشر می‌پردازد و آن را به اثری قابل تامل و تاثیرگذار در ژانر علمی تخیلی تبدیل می‌کند.

27- فیلم “Diabolique” (1955)

کارگردان: هانری جورج کلوزو

بازیگران: سیمون سینیوره، ورا کلوزوت، پل موریس

امتیاز IMDb: 8.0/10

خلاصه داستان:

این فیلم  به کارگردانی هانری-جورج کلوزوت، یک فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی است که روی روابط پیچیده درون یک مدرسه شبانه‌روزی متمرکز است. داستان آن درابره یک مدیر بدسرپرست (پل موریس)، همسرش (ورا کلوزوت) و معشوقه‌اش (سیمون سینیوره) است. آن‌ها با هم توطئه می‌کنند تا مدیر مدرسه را به قتل برسانند، اما عواقب بعدی پر از پیچش‌های غیرمنتظره و تعلیق است. “Diabolique” به دلیل تنش جوی و تحولات داستانی تکان‌دهنده‌اش که آثار بعدی در ژانر هیجان‌انگیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد مشهور است.

28- فیلم “La Strada” (1954)

کارگردان: فدریکو فلینی

بازیگران: آنتونی کویین، جولیتا ماسینا، ریچارد بسهارت

امتیاز IMDb: 8.1/10

خلاصه داستان:

«لا استرادا» به کارگردانی فدریکو فلینی، یک شاهکار نئورئالیستی است که به بررسی سفر جلسومینا (جولیتا ماسینا)، زن جوان ساده لوحی می‌پردازد که توسط مادرش به زامپانو (آنتونی کویین) مرد بی‌رحم سیرک فروخته شده است. همانطور که آن‌ها با هم سفر می‌کنند، با سختی و تراژدی مواجه می‌شوند، فیلم به موضوعات عشق، ظلم و جستجوی معنا می‌پردازد. آنتونی کوئین جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای بازی جذابش از زامپانو دریافت کرد و کارگردانی فلینی به دلیل عمق احساسی و شعر بصری‌اش تحسین منتقدان را به همراه داشت.

29- فیلم “The Seven Samurai” (1954)

کارگردان: آکیرا کوروساوا

بازیگران: توشیرو می‌فونه، تاکاشی شیمورا، کیکو سوشیما

امتیاز IMDb: 8.6/10

خلاصه داستان:

«هفت سامورایی»  به کارگردانی آکیرا کوروساوا، یک فیلم برجسته ژاپنی است که عناصری از اکشن، درام و تفسیر اجتماعی سامورایی را ترکیب می‌کند. داستان زمانی رخ می‌دهد که دهکده‌ای هفت رونین (سامورایی بی ارباب) را استخدام می‌کند تا از آن‌ها در برابر راهزنانی که تهدید به حمله به محصولاتشان می‌کنند دفاع کنند. این فیلم مضامین افتخار، فداکاری و پیچیدگی روابط انسانی را در پس زمینه ژاپن فئودالی بررسی می‌کند. «هفت سامورایی» به خاطر دامنه حماسی، رشد شخصیت و تأثیر تأثیرگذارش بر سینمای جهان مورد تحسین قرار می‌گیرد.

30- فیلم “Rio Bravo” (1959)

کارگردان: هوارد هاکس

بازیگران: جان وین، دین مارتین، ریکی نلسون

امتیاز IMDb: 7.9/10

خلاصه داستان:

«ریو براوو» به کارگردانی هاوارد هاکس، یک وسترن کلاسیک است که داستان کلانتر جان تی چنس (جان وین) را دنبال می‌کند که سعی می‌کند یک قانون شکن بدنام را در بازداشت نگه دارد. با کمک گروهی متنوع از متحدان، از جمله یک الکلی در حال بهبودی (دین مارتین) و یک تفنگچی جوان (ریکی نلسون)، کلانتر چنس در برابر نیرو‌های قدرتمندی قرار می‌گیرد که به دنبال آزادی زندانی هستند. این فیلم به دلیل پویایی شخصیت‌ها، بازی‌های به یاد ماندنی و دور شدن از سبک‌های سنتی وسترن مورد تحسین قرار گرفته است.

31- فیلم “In a Lonely Place” (1950)

کارگردان: نیکلاس ری

بازیگران: همفری بوگارت، گلوریا گراهام، فرانک لاوجوی

امتیاز IMDb: 8.0/10

خلاصه داستان:

«در یک مکان تنها» یک فیلم مهیج نوآر به کارگردانی نیکلاس ری با بازی همفری بوگارت در نقش دیکسون استیل،  است. استیل مظنون اصلی یک پرونده قتل می‌شود و همسایه او، لورل‌گری (گلوریا گراهام)، حقایقی را دسترس او قرار می‌دهد. همانطور که رابطه عاشقانه آن‌ها توسعه می‌یابد، بی ثباتی روانی استیل آشکارتر می‌شود و باعث ایجاد تنش و عدم اطمینان می‌شود. این فیلم به بررسی مضامین هویت، سوء ظن و جنبه‌های تاریک‌تر هالیوود می‌پردازد.

32- فیلم “The Night of the Hunter” (1955)

کارگردان: چارلز لاتون

بازیگران: رابرت می‌چام، شلی وینترز، لیلیان گیش

امتیاز IMDb: 8.0/10

خلاصه داستان:

«شب شکارچی» به کارگردانی چارلز لاتون، فیلمی هیجان‌انگیز است که کشیش هری پاول (رابرت میچام)، واعظی خودخوانده را نشان می‌دهد که دستور کاری شوم را دنبال می‌کند. پاول به خاطر پول با یک بیوه (شلی وینترز) ازدواج می‌کند و فرزندانش را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. فیلمبرداری فیلم، جلوه‌های بصری اکسپرسیونیستی و بازی هیجان‌انگیز رابرت میچام به جایگاه آن به عنوان یک فیلم کلاسیک در ژانر هیجان‌انگیز کمک می‌کند.

33- فیلم “Harvey” (1950)

کارگردان: هنری کوستر

بازیگران: جیمز استوارت، جوزفین هال، پگی داو

امتیاز IMDb: 7.8/10

خلاصه داستان:

«هاروی» یک کمدی جذاب به کارگردانی هنری کوستر است که داستان جیمز استوارت در نقش الوود پی داود، مردی که بهترین دوستش خرگوش نامرئی قد 6 فوتی به نام هاروی است، روایت می‌کند. عجیب و غریب بودن الوود باعث ایجاد هرج و مرج و نگرانی در بین خانواده او می‌شود و آن‌ها را به این فکر می‌کند که او را به یک موسسه روانی بفرستند. این فیلم مضامین پذیرش، مهربانی و مرز مبهم بین واقعیت و تخیل را بررسی می‌کند.

34- فیلم “Bad Day at Black Rock” (1955)

کارگردان: جان استرجز

بازیگران: اسپنسر تریسی، رابرت رایان، آن فرانسیس

امتیاز IMDb: 7.7/10

خلاصه داستان:

«روز بد در بلک راک» به کارگردانی جان استرجز یک فیلم هیجان‌انگیز است که در شهر کوچک بلک راک اتفاق می‌افتد. هنگامی که یک غریبه یک دست (اسپنسر تریسی) از راه می‌رسد، ساکنان شهر به طور فزاینده‌ای حس خصمانه‌ای پیدا می‌کنند و راز تاریکی را پنهان می‌کنند. با افزایش تنش، عزم غریبه برای کشف حقیقت منجر به اوج گرفتن می‌شود. کاوش این فیلم در مورد تعصب و عدالت که با پس‌زمینه‌ای وسترن مشخص می‌شود، آن را به یک کلاسیک متقاعدکننده و قابل تامل تبدیل می‌کند.

35- فیلم “The Killing” (1956)

کارگردان: استنلی کوبریک

بازیگران: استرلینگ هیدن، کولین‌گری، وینس ادواردز

امتیاز IMDb: 7.7/10

خلاصه داستان:

«کشتن» به کارگردانی استنلی کوبریک، فیلمی دزدی است که گروهی از تبهکاران را دنبال می‌کند که در حال برنامه‌ریزی و اجرای یک سرقت از مسیر مسابقه هستند. این فیلم از ساختار روایی غیرخطی استفاده می‌کند و دیدگاه‌های شخصیت‌های مختلف درگیر در سرقت را به تصویر می‌کشد. با آشکار شدن این طرح پیچیده، تنش‌ها افزایش می‌یابد و عواقب آن به طور فزاینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی می‌شود. «کشتن» به دلیل داستان سرایی بدیع، نقشه هوشمندانه و تأثیر آن بر فیلم‌های جنایی بعدی ستایش می‌شود.

36- فیلم “From Here to Eternity” (1953)

کارگردان: فرد زینمان

بازیگران: برت لنکستر، مونتگومری کلیفت، دبورا کر

امتیاز IMDb: 7.6/10

خلاصه داستان:

«از اینجا تا ابدیت» درام دوران جنگی به کارگردانی فرد زینمان است که در پس‌زمینه رویداد پرل هاربر اتفاق می‌افتد. این فیلم زندگی و روابط سربازان مستقر در هاوایی را درست قبل از حمله بررسی می‌کند. شخصیت‌ها که توسط گروهی از بازیگران شامل برت لنکستر، مونتگومری کلیفت و دبورا کر بازی می‌شوند، عشق، خیانت و چالش‌های زندگی نظامی را تجربه می‌کنند این فیلم به دلیل نمایش واقع‌گرایانه‌اش از هزینه‌های انسانی جنگ مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و برنده چندین جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد.

37- فیلم “The Man Who Knew Too Much” (1956)

کارگردان: آلفرد هیچکاک

بازیگران: جیمز استوارت، دوریس دی، برندا دی بانزی

امتیاز IMDb: 7.4/10

خلاصه داستان:

“مردی که زیاد می‌دانست” آلفرد هیچکاک یک فیلم هیجان‌انگیز است که داستان دکتر بن مک کنا (جیمز استوارت) و همسرش (دوریس دی) را دنبال می‌کند که در یک نقشه ترور بین‌المللی درگیر می‌شوند. پس از اینکه پسرشان برای اطمینان از سکوتشان ربوده می‌شود، این زوج برای نجات او و جلوگیری از یک ترور سیاسی، سفری پرتنش را آغاز می‌کنند. این فیلم به دلیل روایت جذاب، کارگردانی استادانه هیچکاک و اجرای به یاد ماندنی آهنگ «Que Sera, Sera» توسط دوریس دی مشهور است.

38- فیلم “Anatomy of a Murder” (1959)

کارگردان: اتو پرمینگر

بازیگران: جیمز استوارت، لی رمیک، بن گازرا

امتیاز IMDb: 8.0/10

خلاصه داستان:

«آناتومی یک قتل» به کارگردانی اتو پرمینگر، درام دادگاهی است که داستانش درباره وکیل شهر کوچکی به نام پل بیگلر (جیمز استوارت) است که از مردی متهم به قتل دفاع می‌کند. این فیلم به پیچیدگی‌های سیستم حقوقی می‌پردازد و ابهامات اخلاقی و ماهیت عدالت را بررسی می‌کند. این فیلم که به‌خاطر نمایش واقع‌گرایانه‌اش از مراحل قانونی و بازی‌های قوی شناخته می‌شود، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و چندین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

39- فیلم “Elevator to the Gallows” (1958)

کارگردان: Louis Malle

بازیگران: ژان مورو، موریس رونه، ژرژ پوژولی

امتیاز IMDb: 8.0/10

خلاصه داستان:

“آسانسور تا چوبه دار”  به کارگردانی لویی مال، یک فیلم نوآر فرانسوی است که در یک شب سرنوشت ساز در پاریس روایت می‌شود. یک تاجر (موریس رونه) با معشوقش (ژان مورو) یک قتل کامل را برنامه‌ریزی می‌کند، اما مجموعه‌ای از اتفاقات پیش‌بینی نشده کار را از کنترل خارج می‌کند. این فیلم به خاطر فیلمبرداری ، موسیقی جاز به یاد ماندنی مایلز دیویس، و تأثیر آن بر جنبش موج نو فرانسه تحسین شده است.

40- فیلم “Ace in the Hole” (1951)

کارگردان: بیلی وایلدر

بازیگران: کرک داگلاس، یان استرلینگ، رابرت آرتور

امتیاز IMDb: 8.1/10

خلاصه داستان:

این فیلم به کارگردانی بیلی وایلدر، نقدی گزنده بر حس‌گرایی در رسانه‌ها است. در این فیلم کرک داگلاس در نقش چاک تاتوم، خبرنگار روزنامه بدبین و فرصت طلب که از مخمصه یک معدنچی به دام افتاده برای ایجاد یک حس رسانه‌ای سوء استفاده می‌کند، بازی می‌کند. این فیلم به بررسی معضلات اخلاقی روزنامه‌نگاری می‌پردازد.

41- فیلم “The Bad Seed” (1956)

کارگردان: Mervyn LeRoy

بازیگران: نانسی کلی، پتی مک کورمک، هنری جونز

امتیاز IMDb: 7.5/10

خلاصه داستان:

این فیلم یک فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی به کارگردانی مروین لیروی بر اساس نمایشنامه مکسول اندرسون و رمانی از ویلیام مارچ است. فیلم حول محور رودا پنمارک (پتی مک کورمک)، دختری جوان به ظاهر شیرین و بی گناه با جنبه‌ای تاریک و شوم می‌چرخد. در حالی که مادرش کریستین (نانسی کلی) حقیقت رفتار آزاردهنده رودا را کشف می‌کند، فیلم به بررسی مضامین طبیعت در مقابل پرورش و عواقب ویژگی‌های موروثی می‌پردازد.

42- فیلم “The Quiet Man” (1952)

کارگردان: جان فورد

بازیگران: جان وین، مورین اوهارا، بری فیتزجرالد

امتیاز IMDb: 7.7/10

خلاصه داستان:

این فیلم  به کارگردانی جان فورد یک درام رمانتیک است که در حومه زیبای ایرلند اتفاق می‌افتد. جان وین در نقش‌شان تورنتون، بوکسور آمریکایی که به خانه اجدادی خود در ایرلند باز می‌گردد، بازی می‌کند. در آنجا، او عاشق مری کیت داناهر آتشین (مورین اوهارا) می‌شود، اما داستان عاشقانه آن‌ها با موانعی روبرو می‌شود که ریشه در سنت‌های محلی و خانواده دارد. این فیلم به دلیل فیلمبرداری ، شخصیت‌های جذاب و شیمی پویا بین وین و اوهارا مورد تحسین قرار گرفته است.

43- فیلم “The Sweet Smell of Success” (1957)

کارگردان: الکساندر مککندریک

بازیگران: برت لنکستر، تونی کورتیس، سوزان هریسون

امتیاز IMDb: 8.1/10

خلاصه داستان:

«بوی شیرین موفقیت» فیلمی نوآر به کارگردانی الکساندر مککندریک است که دنیای بی رحم مطبوعات و روابط عمومی شهر نیویورک را به تصویر می‌کشد. برت لنکستر نقش ستون‌نویس قدرتمند J.J. هانسکر، و تونی کورتیس نقش سیدنی فالکو را بازی می‌کنند، کع این دومی یک مطبوعاتی ناامید از جلب رضایت است. زمانی که فالکو درگیر نقشه‌های هونسکر می‌شود، فیلم به بررسی موضوعات دستکاری رویدادها، جاه‌طلبی و هزینه بالای موفقیت می‌پردازد.

44- فیلم “Witness to Murder” (1954)

کارگردان: روی رولند

بازیگران: باربارا استانویک، جرج سندرز،‌گری مریل

امتیاز IMDb: 6.7/10

خلاصه داستان:

«شاهد قتل» یک فیلم هیجان‌انگیز به کارگردانی روی رولند است که داستان باربارا استانویک در نقش شریل دریپر، زنی که شاهد قتلی از پنجره آپارتمانش است، را برایمان تعریف می کند. وقتی پلیس روایت او را باور نمی‌کند، او هدف قاتل (جورج سندرز) می‌شود و منجر به یک بازی موش و گربه پرتنش می‌شود. این فیلم به بررسی مضامین دستکاری ذهنی و پارانویا می‌پردازد.

45- فیلم “The 400 Blows” (1959)

کارگردان: فرانسوا تروفو

بازیگران: Jean-Pierre Léaud، Claire Maurier، Albert Rémy

امتیاز IMDb: 8.1/10

خلاصه داستان:

“400 ضربه”ه کارگردانی فرانسوا تروفو، سنگ بنای جنبش موج نو فرانسه است. این فیلم روایتی نیمه اتوبیوگرافیک از دوران کودکی پریشان تروفو است و آنتوان دوینل (ژان پیر لئو) پسر جوانی را دنبال می‌کند که چالش‌های مدرسه، خانواده و جامعه را دنبال می‌کند. این فیلم به دلیل واقع گرایی، داستان گویی بدیع و تاثیر آن بر سینمای مدرن تحسین شده است.

46- فیلم “The Nun’s Story” (1959)

کارگردان: فرد زینمان

بازیگران: آدری هپبورن، پیتر فینچ، ادیت ایوانز

امتیاز IMDb: 7.6/10

خلاصه داستان:

«داستان راهبه» به کارگردانی فرد زینمان، درامی است که خواهر لوک (آدری هپبورن)، زن جوانی را دنبال می‌کند که راهبه می‌شود و با چالش‌های خودشناسی و ایمان مواجه می‌شود. این فیلم به بررسی مضامین هویت، وظیفه و تضاد بین خواسته‌های شخصی و تعهدات مذهبی می‌پردازد. بازی ظریف آدری هپبورن برای او نامزدی جایزه اسکار را به همراه داشت.

47- فیلم “The High and the Mighty” (1954)

کارگردان: William A. Wellman

بازیگران: جان وین، کلر ترور، لارین دی

امتیاز IMDb: 6.9/10

خلاصه داستان:

این فیلم به کارگردانی ویلیام اِی ولمن، یک فیلم درباره فاجعه هوایی است که داستان مسافران و خدمه یک هواپیمای مسافربری تجاری را دنبال می‌کند که با یک بحران بالقوه فاجعه بار روبرو می‌شوند. جان وین رهبری بازیگر سرشناس این فیلم است و فیلم به بررسی مضامین ترس، شجاعت و واکنش انسان به خطر قریب الوقوع می‌پردازد. روایت پر تنش فیلم و استفاده پیشگامانه از ژانر فاجعه بر فیلم‌های بعدی در همین راستا تأثیر گذاشت.

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…





منبع