سندرم آلاژیل ممکن است سرانجام با داروی جدید درمان شود!


سندرم آلاژیل یک اختلال ژنتیکی بالقوه کشنده است که بر اندام ها و سیستم های مختلف، به ویژه کبد تأثیر می گذارد. در حال حاضر هیچ درمانی شناخته شده‌ای برای آن وجود ندارد، اما دانشمندان اکنون یک درمان بالقوه موثر را برای آن شناسایی کرده‌اند.

این دارو که NoRA1 نام دارد، مسیر Notch را هدف قرار می‌دهد که یک سیستم سیگنال‌دهی در سطح سلولی در بدن است که برای بسیاری از سیستم‌های زیستی بدن، از جمله نگهداری مناسب از کبد، مهم است.

جهش ژنتیکی پشت سندرم آلاژیل باعث کاهش سیگنال‌های Notch می‌شود که منجر به رشد و بازسازی ضعیف مجرای صفراوی می‌شود  و آسیب به کبد می‌شود.

گورخرماهیZebrafish  اغلب در تحقیقات علمی در مورد بیماری های انسانی مورد استفاده قرار می گیرد، به خاطر دانش گسترده ما در مورد ژنوم آن، شباهت‌ها در ژن‌ها ، و آسانی مشاهده رشد آنها . در جدیدترین تحقیق، NoRA1 سیگنال‌دهی Notch را در گورخرماهی با جهش‌های ژنتیکی مشابه با جهش‌هایی که در کودکان مبتلا به این بیماری یافت می‌شود، تقویت شد.

سلول‌های مجرای برای رشد و بازسازی مانند بافت کبد سالم تحریک شدند و آسیب کبدی در گورخرماهی را معکوس کردند. شانس بقای گورخرماهی درگیر در مطالعه با استفاده از درمان افزایش یافت. در واقع، تنها یک دوز از NoRA1 که چهار روز پس از لقاح تجویز شد، برای دستیابی به بهبود سه برابری در میزان بقا کافی بود.

چنجیان ژائو، زیست شناس مولکولی ، از موسسه اکتشاف پزشکی سانفورد برنهام پربیس در کالیفرنیا ، می گوید: «کبد به دلیل ظرفیت بالای خود برای بازسازی معروف است، اما این اتفاق در اکثر کودکان مبتلا به سندرم آلاژیل به دلیل اختلال در سیگنال دهی Notch رخ نمی‌دهد.

یکی از مزایای این دارو این است که فرآیندهایی را در بدن هدف قرار می دهد که باید به طور طبیعی هم رخ دهند. به گفته دوک دانگ، زیست‌شناس مولکولی  «به‌جای اینکه سلول‌ها را مجبور به انجام کاری غیرعادی کنیم، فقط یک فرآیند بازسازی طبیعی را تشویق می‌کنیم، بنابراین من خوش‌بین هستم که این یک درمان مؤثر برای سندرم آلاژیل خواهد بود».

بیش از ۴۰۰۰ نوزاد در سال با سندرم آلاژیل متولد می شوند و اغلب به پیوند کبد نیاز است. بدون پیوند  و اهداکنندگان کافی، ۷۵ درصد مرگ و میر در اواخر نوجوانی رخ میٰدهد.

در حال حاضر، محققان در حال کار بر روی کبدهای مینیاتوری هستند که در آزمایشگاه رشد می کنند و از سلول های بنیادی مشتق شده از بیماران مبتلا به سندرم Alagille برای آزمایش بیشتر داروی NoRA1 استفاده می کنند. هنوز راه زیادی در پیش است، اما نشانه‌ها امیدوارکننده هستند.

سندرم آلاژیل بتا حالا به عنوان یک بیماری لاعلاج در نظر گرفته می‌شود، اما ما معتقدیم که در راه تغییر آن هستیم .

این تحقیق در PNAS منتشر شده.