نامزدهای نهایی مسابقه عکاسی نجومی سال معرفی شدند –


رصدخانه سلطنتی گرینویچ نامزدهای نهایی جوایز عکاس سال نجوم ۲۰۲۳ خود را اعلام کرد. در رقابت امسال شامل بیش از ۴۰۰۰ شرکت  از ۶۴ کشور کردند و فهرست نهایی شامل تصاویری است که از اجرام آسمانی گرفته تا شفق‌های قطبی تا ستاره‌ها و سحابی‌ها را در بر می گیرد.

این پانزدهمین دوره این مسابقه است و برندگان عکاس نجومی سال ۱۵ در ۱۴ سپتامبر اعلام خواهند شد.

شراره خورشیدی

با تلسکوپ Sky-Watcher Esprit ED120 گرفته شده است

استوای آسمان بر فراز بنای یادبود سنگر جنگ جهانی اول

دروازه های قطب شمال

NGC 1097

هلال ماه در غروب جادویی

 

جعبه پاندورا

کهکشان راه شیری پشت نقاشی دیواری به نام پاندورا، اثر وایلد دراوینگ (WD)، هنرمند بالیایی در جزیره یونانی ناکسوس، خودنمایی می‌کند. در اساطیر یونانی، پاندورا یک کوزه – یا جعبه – باز کرد و تمام شرارت های بشریت را در جهان آزاد کرد. این دیوار بخشی از یک مجموعه هتل ساحلی متروکه است که در حال حاضر دیوارهای آن را گرافیتی پوشانده است.

این عکس  با دوربین نیکون Z6 II گرفته شده است.

تصویر ترکیبی یا موزاییکی از ماه

با تلسکوپ Celestron 6SE SCT گرفته شده است

سحابی چتر دریایی

سحابی چتر دریایی (IC 443) یک بازمانده ابرنواختر (SNR) در صورت فلکی جوزا است. در اینجا، ستارگان از تصویر حذف شد‌ اند تا بر ساختارهای سحابی ظریف تمرکز شود.

این عکس با تلسکوپ سلسترون RASA 8 گرفته شده.

شفق شمالی بر فراز کوه معروف ایسلندی، Vestrahorn. شفق قطبی در ساحل شنی سیاه بازتاب یافته و طلوع ماه باعث شده که امواج ماسه طلایی به نظر برسند.

RCW58 یک سحابی حبابی ولف رایت است. از فوران ستاره WR 40 که در مرکز، تشکیل شده است.

ستاره‌های ولف-رایت معمولا در این مرحله از چرخه تکامل‌شان، بخش قابل‌توجهی از جرم خود را به بیرون می‌پراکنند و پیش از آن‌که طی یک انفجار ابرنواختر خاموش شوند، دوسوّم جرم‌شان را از دست می‌دهند. عبارت ولف-رایت از نام دو ستاره‌شناس موسوم به چالرلز وُلف و جورج رایِت گرفته شده است که در سال ۱۸۶۷ به طبیعت چنین ستاره‌های پی بردند. تاکنون کمتر از ۳۰۰ ستاره ولف-رایت در کهکشان راه شیری و چند مورد دیگر نیز در سایر کهکشان‌ها رصد شده است.

C/2021 A1 (دنباله دار لئونارد) بر فراز صحرای نقب.

این دنباله‌دار در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ نزدیک‌ترین فاصله خود را به زمین داشت و با دمی واضح بسیار قابل مشاهده بود. دنباله‌دار لئونارد به خاطر دنبال کردن مداری که آن را به خورشید نزدیک می‌کرد نابود شد.

گذر ایستگاه فضایی چین (CSS) از روبروی خورشید. تصویر CSS با انتخاب شماری از واضح‌ترین عکس‌ها از فریم های ویدئویی تولید شده.

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.

نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.

اسکینر بیشتر به خاطر…

امروز مصادف است با زادروز هرژه. به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان:
«نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند که جلوی یکی از…

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با ۱۰ ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.

در سال ۱۹۵۹، رونالد مک نیر ۹ ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

در سال ۱۹۰۱، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…