چرا بعضی از دونده‌های ماراتون بی اختیار در مسیر مدفوع می‌کنند؟! –


وقتی صحبت از  اوج ظرفیت ورزشی بدن انسان می‌شود، تعداد کمی از فعالیت‌ها می‌توانند با ماراتن برابری کنند. دوندگان برای غلبه بر چالش‌های جسمی و ذهنی چنین مسافتی، یعنی ۲۶.۲ مایل باید مراحل آماده‌‌سازی زیاد را بگذرانند. حرکات و زمان‌‌بندی و ورزیدگی این دونده‌ها مثال‌زدنی است.

اما همه چیز خوب نیست. تهدیدهایی مانند گرمازدگی و از دست دادن آب بدن یا دهیداسیون آنها را تهدید می‌کند. اما چیز عجیب دیگر این است که برخی از آنها در مسیر بی‌اختیار مدفوع می‌کنند! یعنی نیاز ناگهانی و انفجاری برای خالی کردن روده‌ها در گرماگرم یک مسابقه پیش می‌آید.

تاریخچه ماراتن پر از این پاورقی‌های مدفوعی است. در طول مسابقات قهرمانی مرد آهنین جهان در سال ۱۹۸۲ در هاوایی، جولی ماس خود را در مقابل ۲۰ میلیون بیننده‌ای شبکه ABC تنظیم شده بودند، آلوده کرد.

در میانه ماراتن لندن در سال ۲۰۰۵، پائولا رادکلیف شرکت‌کننده (و برنده نهایی) مجبور شد مکرراً مکث کند و اجازه دهد محتویات روده‌اش در دید کامل جمعیت و دوربین‌های تلویزیونی تخلیه شود. دونده‌های بی‌شماری این تجربه را داشته‌اند.

این مشکل به اندازه‌ای فراگیر است که در سال ۲۰۱۷، دو نفر از تماشاگران در ماراتن شهر نیویورک تابلو‌های دست ساز را بالای سر برده بودند که به شوخی نوشته شده بود: یک دفعه مدفوع نکنید!

ورزشکاران سایر ورزش‌ها ممکن است چنین چیزی را گزارش کرده باشند، اما این روند نتیجه مسمومیت غذایی یا بیماری بوده، اما در ماراتن، معمولاً فعالیت بدنی مداوم مقصر است.

مایکل دابسون، جراح روده بزرگ و رکتوم (راست روده) در کارولینای شمالی، در این مورد می‌گوید که  در طول دوره‌های استرس فیزیکی، بدن خون را از کنترل اندام‌هایی که لزوماً در آن لحظه حیاتی نیستند دور می‌کند.

در ورزشکاران استقامتی، خون از روده‌ها و به سمت عضلات منحرف می‌شود تا نیازها را برآورده کند. کاهش جریان خون در سیستم روده می‌تواند باعث اختلالات زیادی در عملکرد طبیعی شود. یکی از آنها تحریک حرکتی روده و تخلیه آن است.

به دیگر سخنِ وقتی ماهیچه‌های پای یک دونده اضافه کار می‌کنند، خون کمتری به روده او می‌رسد. این باعث یک پاسخ التهابی در پوشش روده می‌شود که می‌تواند منجر به نوعی کولیت ایسکمیک یا التهاب گذرا شود.

حتی بدون یک وعده غذایی بزرگ، خود روده  لیتر‌ها مایع در روز در سیستم روده ترشح می‌کند. وقتی عوامل استرس‌زا هم وارد می‌شوند، حرکات روده می‌تواند آنها را تحلیه کند.

از دست دادن کنترل عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی در انتهای کانال مقعد، مرحله انتهایی این روند است. اول عضله غیرارادی شل می‌شود. عضله ارادی بیرونی آخرین خط دفاعی است، اما دونده‌ها نمی‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند.

کسی که در میانه یک فعالیت بدنی شدید است، واقعاً سخت است که به طور داوطلبانه عضله را بسته نگه دارد.

 

در مورد این رویداد تصادفی کار زیادی نمی‌شود کرد مگر محدود کردن غذای جامد قبل از مسابقه.

با توجه به اینکه تا ۶۰ درصد از دونده‌های ماراتون در برخی مواقع با مشکلات گوارشی مواجه می‌شوند، آیا  پوشک بزرگسال منطقی است؟!

در مورد دونده‌های ماراتون واقعا نمی‌شود چیزی سنگین و خیسی را تحمیل کرد.

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!

در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.

دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

در ۴ ژوئن ۱۷۸۳، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به ۲ کیلومتر بالا رفت و به مدت ۱۰ دقیقه در هوا باقی ماند.

خبر موفقیت…

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.

در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…