چگونه آسپرین رشد و گسترش سرطان روده بزرگ را متوقف می‌کند؟ – 1pezeshk


حدود ۲۹ میلیون نفر در ایالات متحده برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، هر روز آسپرین مصرف می‌کنند. البته آسپرین، در سن بالا خطر خونریزی گوارشی را بالا می‌برد، اما از سوی دیگر ممکن است در تحریک سیستم ایمنی برای کمک به از بین بردن برخی سرطان‌ها مفیدتر باشد.

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف منظم و طولانی مدت آسپرین با دوز پایین با ابتلای کمتر به سرطان روده بزرگ (CRC) مرتبط است. اما تا حالا دانشمندان کاملاً مطمئن نبودند که چرا این داروی رایج بدون نیاز به نسخه، این تأثیر مشخص را بر رشد و گسترش سرطان روده بزرگ دارد و جمع‌آوری داده‌های بلندمدت در این زمینه از مصرف آسپرین چالش‌برانگیز بوده است.

مطالعه قبلی به رهبری هاروارد نشان داد که یک رژیم منظم آسپرین می‌تواند از تقریباً ۱۱ درصد سرطان‌های روده بزرگ و ۸ درصد سرطان‌های دستگاه گوارش که هر ساله در ایالات متحده تشخیص داده می‌شوند، پیشگیری کند.

اکنون، محققان ایتالیایی سوابق بالینی و پاتولوژیک همه بیماران سرطان روده بزرگ را که در واحد Chirurgia Generale در پادووا، ایتالیا، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تحت عمل قرار گرفته‌اند، بررسی کرده‌اند. از این ۲۳۸ بیمار، فقط ۳۱ بیمار (۱۳٪) آسپرین مصرف میٰ‌کردند.

این ۲۳۸ بیمار – در این مطالعه اصطلاحا کوهورت METACCRE  – تحت تجزیه و تحلیل بافت‌شناسی قرار گرفتند و دانشمندان به بررسی لنفوسیت‌های نفوذ‌کننده تومور (TIL)، ایمونوشیمی و داده‌های جهش پرداختند. زیرمجموعه‌ای از بیماران در گروه IMMUNOREACT۱ قرار گرفتند که بر اساس ایمونوهیستوشیمی و فلوسیتومتری در این دسته قرار گرفته بودند.

به عبارت ساده‌تر، استفاده منظم آسپرین متاستاز  را محدود می‌کند و تعداد بیشتری از لنفوسیت‌های نفوذکننده تومور را تولید می‌کند -یعنی سلول‌های T و B که می‌توانند سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و آن‌ها را بکشند.

در گروه IMMUNOREACT۱ متشکل از ۱۳۰ بیمار (۱۴ یا ۲۲ درصد مصرف‌کنندگان آسپرین)، تجزیه و تحلیل مخاط سالم رکتوم نشان داد که افرادی که آسپرین مصرف می‌کردند بیان بسیار بالاتری از CD۸۰ اپیتلیال داشتند – پروتئینی که نقش مهمی در فعال کردن سلول‌های ایمنی ضد سرطان ایفا می‌کند.

پس این تحقیق، علاوه بر مکانیسم دارویی کلاسیک کاهش التهاب ایجاد شده توسط آسپرین، مکانیسم‌های دیگری برای کاهش سرطان مطرح می‌کند.

در ضمن به طور کلی، نسبت نوتروفیل به لنفوسیت پایین‌تر در بیمارانی که آسپرین مصرف می‌کردند با پیشگیری بهتر از سرطان همراه بود. در حالی که همه مکانیسم‌ها شناخته شده نیستند، به نظر می‌رسد که توانایی آسپرین برای کمک به سیستم ایمنی در شناسایی و حمله به سلول‌های سرطان روده بزرگ و مبارزه با گسترش تومور،  آن را نه تنها یک پیشگیری‌کننده، بلکه به یک ابزار ایمنی درمانی مفید در درمان سرطان تبدیل کند.

البته یک دشواری وجود دارد:

آسپرین به میزان قابل توجهی با انتشار غیرفعال در روده بزرگ جذب می‌شود. جذب آن خطی است و به غلظت در طول روده بستگی دارد و در رکتوم یا راست‌روده، غلظت آسپرین خوراکی می‌تواند بسیار کمتر از آسپرین باشد. بقیه روده بزرگ بنابراین، اگر بخواهیم از اثرات آن در برابر سرطان کولورکتال استفاده کنیم، باید به این فکر کنیم که چگونه تضمین کنیم که آسپرین در دوز‌های کافی به دستگاه کولورکتال برسد تا مؤثر باشد.

این مطالعه در مجله Cancer منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

” بث مون ” عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا)
شاه اسماعیل
بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…





منبع