اولین تصاویر جدید از داخل رآکتور هسته‌ای فوکوشیما پس از 13 سال منتشر شد – 1pezeshk


یک ربات مار مانند و پهپاد‌های کوچک به اعماق رآکتور حادثه دیده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی در ژاپن وارد شده‌اند.  عملیات پاکسازی پس از گذشت 13 سال از ذوب فاجعه‌آمیز هسته‌ای هنوز راه زیادی در پیش دارد.

هلدینگ شرکت برق توکیو (TEPCO)، شرکت تاسیسات برقی که نیروگاه را اداره می‌کند و برنامه پاکسازی آن را اجرا می‌کند، آخرین تحقیقات داخلی خود را در مورد راکتور واحد 1 نیروگاه فوکوشیما در مارس 2024 انجام داد.

واحد 1 کانون فاجعه‌ای بود که در 11 مارس 2011 ذوب شد. زمین لرزه‌ای به دنبال سونامی به ژنراتور‌های پشتیبان آن سرازیر شد و برق پمپ‌هایی را قطع کرد که به طور مداوم هسته راکتور را با لبریز از مایع خنک‌کننده می‌کنند. در نتیجه گرمای شدید ایجاد شد و در نهایت یک ذوب کامل رخ داد و مقادیر خطرناکی از تشعشعات را در محیط اطراف منتشر کرد.

شرکت TEPCO در آخرین اقدام خود برای پاکسازی منطقه، کاوشگر‌های روباتیک را به درون این راکتور فرستاد تا هسته و سوخت هسته‌ای ذوب شده آن را بررسی کند. هدف آن‌ها اطلاع از وضعیت سوخت مصرف شده برای تسهیل حذف آن است تا بتوان کارخانه را از رده خارج کرد.

این اولین باری است که آن‌ها موفق به گرفتن عکس‌هایی از داخل “پایه” واحد 1 راکتور شده‌اند.

در اعماق واحد 1، ربات‌ها تصاویری از “چسبندگی‌های یخ مانند” و “اشیاء توده مانند” که از دیواره‌های راکتور آویزان شده بودند، گرفتند. این ویژگی‌های غیرمعمول احتمالاً نتیجه ذوب محصولات و سپس سفت و جامد شدن آنها هستند.

آساهی شیمبون، یکی از مقامات TEPCO در یک کنفرانس خبری در 18 مارس گفت: “اطلاعات بسیار مفیدی به دست آمده است.”

واحد 1 تنها بخشی از فوکوشیما نیست که باید پاکسازی شود. ذوب در راکتور‌های واحد 2 و واحد 3 نیز رخ داد. واحد 4 نیز در اثر انفجار واحد 3 آسیب دید، اگرچه در آن زمان هیچ سوختی در راکتور وجود نداشت. تخمین‌زده می‌شود که سه راکتور آسیب دیده در مجموع حاوی 880 تن زباله ذوب شده سوخت هستند که TEPCO امیدوار است همه آن‌ها را در طول تلاش‌های خود  حذف کند.

انحلال نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی پیشرفت‌هایی داشته است. در سال 2023، آن‌ها سرانجام طرح بحث برانگیز خود را برای تخلیه آب تصفیه شده از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام انجام دادند و نقطه عطفی در پاکسازی آن رقم زدند.

با این حال، شکست‌هایی هم وجود داشته. در سال 2017، ویرانه‌های فوکوشیما به دلیل تعداد کاوشگر‌های کنترل از راه دور که در داخل تاسیسات تحت تابش شکسته شده بودند، “قبرستان ربات” نام گرفت.

TEPCO گفته است که از کار انداختن کامل نیروگاه 30 تا 40 سال زمان نیاز دارد. اما منتقدان می‌گویند که این امر ساده لوحانه و خوشبینانه است.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…





منبع