طولانی‌ترین زمانی که یک پرنده می‌تواند بدون فرود آمدن، پرواز کند، چقدر است؟ – 1pezeshk


تصور کنید که چقدر می‌توانید بدون نشستن، بی‌وقفه راه بروید. حالا تصور کنیدکه یک پرنده باشید. چقدر می‌توانید در آسمان بی‌کران شناور بمانید، بدون اینکه نیاز به زمین نشستن پیدا کنید.

بادخورک معمولی (نام علمی: Apus apus)، پرنده‌ای میان‌جثه از راسته بادخورک‌سانان و تیره بادخورکان است که شباهت بسیاری به چلچله یا چلچله دمگاه‌سفید دارد.

این پرنده می‌تواند 10 ماه متوالی پرواز کند!

اگرچه رونالد لاکلی، پرنده‌شناس ولزی، در دهه 1970 پیشنهاد کرده بود که بادخورک معمولی چنین توانایی باورنکردنی دارد، تا سال 2016 این امر ثابت نشد. در این زمان بود که که گروهی از محققان دانشگاه لوند در سوئد توانستند این نظریه را تأیید کنند.

برای انجام این کار، پژوهشگران 13 بادخورک معمولی بزرگسالان را دنبال کردند و پرندگان را با ثبت‌کننده‌های داده کوچک شامل شتاب‌سنج‌ها برای ثبت فعالیت پروازشان و سنسور‌هایی مکان‌یابی به بدنشان چشباندند. برخی از پرندگان برای چندین سال ردیابی شدند، زیرا آن‌ها از سوئد به جنوب صحرا در زمستان مهاجرت می‌کنند و دوباره برمی‌گردند.

این پرنده‌های ردیابی شده فقط به مدت دو ماه از سال به طور مداوم در خشکی می‌مانند و برای تولید مثل مستقر می‌شوند و بیش از 99.5 درصد از زمان خود را صرف پرواز می‌کنند.

سه تا از سوئیفت‌ها تقریبا تمام 10 ماه مهاجرت خود در هوا بودند، آن هم با در نظر کردن جثه بسیار کوچک آنها که  تنها حدود 40 گرم وزن دارند.

محققان تصور می‌کنند که این توانایی ممکن است در پر‌های آن‌ها نهفته باشد. آنهایی که قصد پرواز دارند پوشت‌انداز می‌کنند و  و پر‌های پرواز جدیدی به دست آورده بودند.

آندرس هدنستروم، نویسنده این تحقیق، در بیانیه‌ای که در آن زمان منتشر شد، توضیح داد: «این که بادخورک‌ها پوست‌اندازی می‌کنند یا نه می‌تواند نشان‌دهنده تفاوت‌های کوچک در وضعیت عمومی یا بار انگل‌ها باشد، و رفتار پروازی تک تک پرندگان در درون گونه‌ها را توضیح دهد.»

اما این همه چیز را توضیح نمی‌دهد. به هر حال، فعالیت بدنی نیازمند انرژی دارد، اما بادخورک‌های معمولی برای استفاده نسبتاً کم انرژی در طول پرواز‌های طولانی خود سازگار شده‌اند.

بادخورک‌ها از این نظر بسیار کارآمد هستند، شکل‌ بدنشان ساده است و بال‌های بلند و باریک دارند، که نیروی بالابرنده را با انرژیکم ایجاد می‌کنند. در ضمن می‌توانند از حشرات مجاور هم تغذیه کنند.

اما آیا بادخورک‌ها در حین پرواز می‌خوابند؟

در این مورد پاسخ سرراستی فعلا وجود ندارد. آنن‌ها ممکن است مانند پرنده ناوچه عمل کنند و در حین پرواز بخوابند.

هر روز، هنگام غروب و سپیده دم، بادخورک معمولی تا ارتفاع حدود دو تا سه کیلومتر بالا می‌رود. شاید آن‌ها در حین سر خوردن در هوا بخوابند، اما ما مطمئن نیستیم.

این تحقیق در Current Biology منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…





منبع