بازار کار پزشکی در دبی و امارات چگونه است؟ – 1pezeshk


دبی بزرگ‌ترین شهر امارات متحده عربی است که به دلیل رشد سریع و شکوفایی اقتصاد شهرت دارد. در سال‌های اخیر کشور امارات و شهر دبی فرصت‌های فراوانی را برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که به دنبال مشاغل مفید هستند، ارائه می‌دهد. دبی با امکانات پزشکی پیشرفته، فناوری پیشرفته و مراقبت از بیماران با کیفیت بالا، به مرکزی برای متخصصان پزشکی از سراسر جهان تبدیل شده است. در این مقاله در مورد بازار کار پزشکی در دبی و امارات اطلاعات لازم را به دست می‌‌آورید.

 

شرایط کار و زندگی پزشکان در دبی

کار و زندگی پزشکان در دبی از کیفیت بالایی برخوردار است. امکان کار در برخی از مجهزترین بیمارستان‌های دنیا با تجهیزات پزشکی مناسب، حقوق بالای پزشکان در این شهر و تقاضای دولت امارات برای جذب نیروهای متخصص پزشکی به این کشور، عواملی هستند که شرایط کاری پزشکان در دبی را به صورت مناسبی تعریف می‌کنند. از سوی دیگر پزشکانی با مدرک تحصیلی بالاتر، سابقه کار بیشتر و حوزه تخصصی حیاتی‌تر امکانات بهتری را از دولت امارات دریافت می‌کنند. به بعضی از این پزشکان محل اقامت و سکونت داده می‌شود و شرایط زندگی به طور کلی به گونه‌ای است که امکان یک زندگی مرفه را در دبی برای پزشکان و خانواده‌شان ایجاد می‌کند.

 

مزایا و معایب کار پزشکی در دبی

اگر به طور خلاصه بخواهیم مزایا و شرایط کار پزشکی در دبی را بررسی کنیم باید به مواردی نظیر درآمد معاف از مالیات، همکاری داشتن با نیروی کار چندفرهنگی، کار کردن در محیطی با زیرساخت‌های درمانی برجسته، کیفیت زندگی فوق‌العاده و ایمنی بالای این شهر بپردازیم. علاوه بر این پزشکان می‌توانند پس از دریافت اقامت یک یا دو ساله، موفق به دریافت اقامت دائم در دبی شده و حتی گذرنامه یا پاسپورت کشور امارات را اخذ کنند. پذیرش در هر جایگاه و رده شغلی مطابق با ایران، عدم نیاز به مدرک زبان و امکان سفر سالیانه با هزینه کارفرما از مزایای کار پزشکی در دبی است.

از سوی دیگر پزشکان با کار در دبی از فضای فرهنگی و تحصیلی کشور و خانواده‌هایشان دور می‎مانند، مهاجرت هویت ملی و قومی خود و کودکانشان را تهدید می‌کند، ناگزیر به کار با همکارانی غیرفارسی زبان هستند، امکان درمان بیماران هموطن خود را ندارند و نمی‎توانند مانند ایران هزینه‌های جانبی درمان و امکان کار همزمان در مطب با دو یا چند مرکز درمانی را داشته باشند. در سایت اکو ایران به بررسی دلایل این موضوع پرداخته شده‌است.

 

مقایسه بازار کار پزشکی در دبی و امارات با سایر کشورها

در سال‌های اخیر مراقبت‌های بهداشتی در امارات متحده عربی شاهد پیشرفت‌های عظیمی بوده است. به همین منظور این کشور پزشکان زیادی را به عنوان نیروی کار در امارات و شهر دبی جذب کرده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، امارات متحده عربی اکنون از نظر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در رتبه 27 جهان قرار دارد. این کشور اکنون دارای 40 بیمارستان دولتی و تعداد زیادی بیمارستان خصوصی است. در واقع طرح‌های وزارت بهداشت امارات برای گسترش امکانات بهداشتی و بیمارستانی سبب شده است که بازار کار پزشکی در دبی و امارات در مقایسه با بسیاری از کشورها، رشد چشمگیری داشته باشد و پزشکان زیادی به قصد کار به این کشور سفر کنند.

 

مجوزها و مدارک لازم برای کار پزشکی در دبی

علاوه بر این می‌توان مدارک و مجوزهای لازم برای هر شاخه از زیرگروه‌های پزشکی را خلاصه مشاهده کرد: پزشکان عمومی که نقطه تماس اولیه و مراقبت‌های پزشکی جامع برای بیماران به شمار می‌آیند و توانایی تشخیص بیماری‌های رایج، تجویز دارو، ارجاع بیماران به متخصصان در صورت لزوم را دارند. ارائه مدرک پزشکی، داشتن تجربه بالینی، قبولی در آزمون‌های صدور مجوز، درخواست برای مجوز و دریافت دعوتنامه از کارفرما است. پرستاران نیز که می‎توانند در بخش‌های مختلف مراقبت‌های بهداشتی در دبی، از جمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراقبت‌های بهداشتی در خانه کار پیدا کنند باید مدرک پرستاری، مدرک آزمون‌های صدور مجوز، دریافت مجوز پرستاری، مدارکی دال بر داشتن تجربه عملی و تقاضایی برای فرصت‌های شغلی باشند.

 

از سوی دیگر بخش مراقبت‌های بهداشتی دبی نیاز روزافزونی به پزشکان متخصص دارد که می‌توانند مراقبت‌های پیشرفته را در تخصص‌های مختلف مانند قلب، پوست، ارتوپدی، اطفال، و زنان و زایمان ارائه دهند. مدرک پزشکی و رزیدنتی، دریافت مجوز پس از شرکت در آزمون، دریافت مجوز تخصصی، دریافت تقاضای شغلی از مدارک لازم برای این گروه از پزشکان است. هم‎چنین تکنسین‌های و فیزیوتراپیست‌ها که نقش‌های مهمی در تصویربرداری از آسیب‌های جسمانی و کمک به بهبودی بیماران از آسیب‌ها را دارند، با ارائه مدارک تحصیلی، تجربیات عملی، قبولی در آزمون و درخواست شغلی می‌توانند برای کار در دبی آماده شوند. به طور خلاصه می‌توان گفت که نیروی متخصص کادر درمان به منظور کار پزشکی در دبی باید این مدارک را داشته باشند:

·        مدرک آزمون دی اچ ای (DHA)

·        تأیید صلاحیت‌ آموزشی و کاری و دریافت مجوز دیتا فلو از طریق ارائه مدارک کاری، تحصیلی، تاریخ شروع و تاریخ پایان هر کدام از آن دوره‌ها به مرکز  اداره بهداشت دبی یا وزارت بهداشت ابوظبی یا وزارت بهداشت و پیشگیری و یا اداره بهداشت شارجه.

·        دریافت پیشنهاد کاری از یک مرکز درمانی است که موجب امکان دریافت ویزای کار می‌شود.

·        کارت بهداشتی جهت اثبات سلامت پزشکان یا کادر درمان

·        گرفتن مجوز کار

·        ویزای دبی

میانگین حقوق پزشکان در دبی

حقوق پزشکان در دبی به درهم پرداخت می‌شود که ارز رایج کشور امارات است. متوسط حقوق پزشکان در امارات متحده عربی بسته به تخصص آنها بسیار متفاوت است. برای مثال، در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی می‌تواند 20000 درهم معادل 5400 دلار آمریکا درآمد داشته باشد. یک متخصص قلب یا مغز و اعصاب ممکن است بین 20000 تا 35000 یعنی 9450 دلار آمریکا درهم درآمد داشته باشد. تکنسین‌های پزشکی ماهیانه بین 2000 (540 دلار آمریکا) تا 7000 درهم (1900 دلار آمریکا) درآمد دارند. در واقع تخصص و تجربه شغلی نیز می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر درآمد ماهانه پرستاران و تکنسین‌ها داشته باشد.

به طور کلی می‎توان گفت یا یکی از اعضای کادر درمان در دبی به صورت ماهانه حداقل 18500 درهم درآمد دارد که این میزان حقوق تقریبا معادل5000 دلار آمریکاست. از سوی دیگر بالاترین حقوق دریافتی ماهانه به پزشکان در دبی70 هزار درهم است که چیزی معادل 19 هزار دلار آمریکا می‌شود. در مورد میانگین حقوق ماهانه پزشکان و سایر کادر درمان در دبی می‌توان مبلغ 44 هزار درهم یا 12 هزار دلار آمریکا را در نظر گرفت که رقمی معقول برای یک زندگی راحت و مرفه است.



منبع