بهترین کتاب های سیاسی بازار کتاب ایران – 1pezeshk


کتاب ریشه ها

Roots
انتشارات: امیرکبیر
نویسنده: الکس هیلی

“ریشه ها” رمانی نوشته الکس هیلی است که در سال 1976 منتشر شد , داستان کونتا کینته، که مردی آفریقایی است که در نوجوانی اسیر شده و در ایالات متحده به بردگی فروخته شد و فرزندانش در چندین نسل را روایت می کند. این رمان از قرن هجدهم تا امروز (زمان نویسنده) را در بر می گیرد و تجربیات کونتا کینته، دخترش کیزی، نوه اش چیکن جورج و در نهایت خود هیلی را دنبال می کند. «ریشه‌ها» به‌خاطر تصویری قدرتمند از وحشت برده‌داری و تأثیر آن بر نسل‌های آمریکایی‌های آفریقایی تبار تحسین می‌شود. این کتاب یک پدیده فرهنگی شد و در سال 1977 در یک مینی سریال تلویزیونی بسیار تحسین شده از روی آن اقتباس شد.

کتاب راه دشوار آزادی

Long Walk to Freedom
خاطرات نلسون ماندلا

انتشارات: اطلاعات
نویسنده: نلسون ماندلا

کتاب راه طولانی به سوی آزادی، اثری نوشته ی نلسون ماندلا است که اولین بار در سال 1994 منتشر شد. نلسون ماندلا یکی از برجسته ترین رهبران اخلاقی و سیاسی زمانه ی ما است: قهرمانی بین المللی که مبارزه ی طولانی اش با تبعیض های نژادپرستانه در آفریقای جنوبی باعث شد جایزه ی صلح نوبل را دریافت کند و به مقام ریاست جمهوری کشورش برسد. ماندلا به عنوان رئیس کنگره ی ملی آفریقا و همچنین رهبر جنبش ضدآپارتاید در آفریقای جنوبی، کشور و ملت خود را به سوی داشتن دولتی چندنژادی و حکومت اکثریت رهنمون ساخت. کتاب راه طولانی به سوی آزادی، خودزندگی نامه ی تکان دهنده و خواندنی ماندلا است که بدون تردید در زمره ی برترین خودزندگی نامه های چهره های برجسته در طول تاریخ قرار می گیرد. ماندلا در این کتاب برای اولین بار، داستان خارق العاده ی زندگی خود را روایت می کند: حماسه ای از تلاش، شکست، تولد دوباره ی امید و در نهایت پیروزی.

کتاب توتالیتاریسم

The Origins of Totalitarianism

انتشارات: نشر ثالث
نویسنده: هانا آرنت

“ریشه‌های توتالیتاریسم” کتابی نوشته شده توسط نظریه پرداز سیاسی هانا آرنت است که اولین بار در سال ۱۹۵۱ منتشر شد. آرنت، فیلسوف آلمانی‌یهودی که در طول جنگ جهانی دوم از آلمان نازی گریخت، ظهور توتالیتاریسم را در قرن بیستم بررسی می‌کند، به ویژه بر روی نازیسم و استالینیسم تمرکز می‌کند.

این کتاب به سه بخش تقسیم شده است:

‌یهودستیزی: آرنت ریشه‌های تاریخی و مظاهر‌ یهودی ستیزی را بررسی می‌کند و توسعه آن را از قرن نوزدهم تا هولوکاست دنبال می‌کند. او تجزیه و تحلیل می‌کند که چگونه‌یهودی ستیزی به عنوان پیش درآمد توتالیتاریسم عمل کرد و زمینه را برای غیرانسانی کردن گروه‌های هدف فراهم کرد.

امپریالیسم: آرنت تأثیر امپریالیسم اروپایی بر ظهور توتالیتاریسم را مورد بحث قرار می‌دهد و بررسی می‌کند که چگونه استعمار و امپرئالیسم به فرسایش حقوق فردی و ظهور رژیم‌های سرکوبگر کمک کردند.

توتالیتاریسم: آرنت با تمرکز بر آلمان نازی و روسیه استالینیستی تحلیلی از رژیم‌های توتالیتر ارائه می‌دهد. او مکانیسم‌هایی را بررسی می‌کند که از طریق آن جنبش‌های توتالیتر به قدرت می‌رسند، دستکاری ایدئولوژی و تبلیغات، استفاده از ترور، و تخریب فردیت و خودمختاری.

«ریشه‌های توتالیتاریسم» اثری اساسی در نظریه سیاسی به شمار می‌رود و تأثیر عمیقی بر مطالعه استبداد، توتالیتاریسم و ماهیت قدرت سیاسی داشته است. بینش آرنت در مورد شرایطی که امکان ظهور رژیم‌های توتالیتر را فراهم می‌کند، برای درک چالش‌های سیاسی معاصر مرتبط است.

کتاب دکترین شوک

The Shock Doctrine
ظهور سرمایه داری فاجعه

انتشارات: اختران
نویسنده: نائومی کلاین

کتاب دکترین شوک، اثری نوشته ی نائومی کلاین است که نخستین بار در سال 2007 به چاپ رسید. در بریتانیا، ایالات متحده، آسیای شرقی، خاورمیانه و به طور کلی در همه جای دنیا، افرادی صاحب قدرت هستند که پول های هنگفتی از آشوب و هرج و مرج به دست می آورند. این افراد از جنگ ها و فجایع در سراسر کره ی زمین بهره می گیرند تا به شکلی بی رحمانه و غیرانسانی، تصویر مورد نظر خودشان را به مردم جهان القا کنند. نائومی کلاین با برملا کردن شیوه های فعالیت این سودجویان بین المللی، به اطلاعات و ارتباطاتی دست یافت که حتی خودش را نیز شوکه کرد: این که چگونه باورها و ارزش های این افراد اکنون بر جهان ما سلطه دارد و آن ها چگونه به این قدرت رسیده اند. کتاب دکترین شوک، ماجرایی عجیب و هشداردهنده درباره ی این است که چگونه عده ای اندک از رنج ها و مشکلات سایر انسان ها، برای خود ثروت هایی بزرگ به وجود می آورند.

کتاب قدرت بی قدرتان

Open letters : selected writings

انتشارات: فرهنگ نشر نو
نویسنده: واتسلاف هاول

“قدرت بی قدرتان” مجموعه ای هیجان انگیز است از مقاله های سیاسی، نامه ها، سخنرانی ها، زندگی نامه، مصاحبه هایی از سالهایی که هاول، رئیس جمهور جمهوری چک، به عنوان رهبر اصلی مخالفان کشور خود سپری کرد.
“قدرت بی قدرتان” مجموعه نوشته های تکاملی واتسلاو هاول را به مدت بیست و پنج سال ارائه می دهد. در این فاصله واتسلاو هاول از یک نمایش نامه نویس شناخته شده معمولی به شجاعتی می رسد که به رهبران چکسلوواکیا مشاوره می دهد و از رئیس جمهوری که تازه انتخاب شده انتقاد می کند و می گوید: “فرض می کنم که شما این دفتر کار را از من تقاضا نکردید تا من نیز به شما دروغ نگویم.” برخی از نوشتار های نامه های آزاد، مانند “جناب آقای دکتر حساک” و مقاله ” قدرت بی قدرتان”، به دلیل تأثیرگذاری آنها بر نسلی از مخالفان اروپای شرقی در آن زمان به یک اسطوره تبدیل شدند. برخی دیگر، مانند بخشی از مکاتبات هاول در زندان و نیز نامه های خصوصی او به الکساندر دوبچه، برای اولین بار به زبان انگلیسی منتشر می شوند. که همه آنها نشانه ای بارز از انسجام فکری، اعتقاد اخلاقی و فصاحت بی حد و حصر هاول دارند، و در ادبیات اخلاقی جهان اهمیت بالائی دارند.

کتاب راه بردگی

The Road to Serfdom

انتشارات: نگاه معاصر
نویسنده: فردریش فون هایک

کتاب راه بردگی، اثری نوشته ی فردریش فون هایک است که نخستین بار در سال 1944 منتشر شد. این کتاب که اثری کلاسیک و تأثیرگذار در فلسفه ی سیاسی، تاریخ اندیشه و فرهنگ، و اقتصاد به شمار می آید، برای بیش از نیم قرن است که الهام بخش سیاستمداران، پژوهشگران و مخاطبین عام بوده است. در نظر فردریش فون هایک، نگرش جامعه گرای مبنی بر قدرت بخشیدن به دولت از طریق افزایش کنترل اقتصادی، نه تنها به تشکیل جامعه ای آرمانی منجر نمی شود بلکه ممکن است در خدمت تشکیل حکومت هایی مخوف همچون آلمان نازی و دولت فاشیست ایتالیا قرار گیرد. کتاب راه بردگی از همان بدو انتشار به اثری فوق العاده تأثیرگذار و پرمخاطب تبدیل گردید و در ماه های اول عرضه ی خود، موفق شد تا به فروشی چند ده هزار نسخه ای دست یابد.

کتاب 1984

Nineteen Eighty-Four

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: جورج اورول

“۱۹۸۴” رمانی دیستوپیایی است که توسط جورج اورول نوشته شده و در سال ۱۹۴۹ منتشر شده. این رمان در جامعه‌ای تمامیت خواه تحت حاکمیت حزب به رهبری شخصیت مرموز برادر بزرگ، زندگی وینستون اسمیت، یکی از اعضای رده پایین حزب را دنبال می‌کند. او برای وزارت حقیقت کار می‌کند، جایی که سوابق تاریخی را به تناسب تبلیغات حزب تغییر می‌دهد.

جهان “۱۹۸۴” با نظارت فراگیر دولت، تبلیغات و کنترل بر هر جنبه‌ای از زندگی فردی مشخص می‌شود. حزب به دنبال حذف تفکر مستقل و اطاعت کامل از ایدئولوژی خود است. این رمان مفهوم Newspeak را معرفی می‌کند، زبانی که برای محدود کردن آزادی فکر با حذف کلماتی طراحی شده است که می‌توان برای بیان مخالفت استفاده کرد.

وینستون شروع به شورش علیه رژیم سرکوبگر می‌کند و مخالفت خود را از طریق یک رابطه ممنوعه با جولیا، یکی از اعضای حزب، ابراز می‌کند. در حالی که وینستون و جولیا به دنبال مخالفت با کنترل حزب هستند، در نهایت توسط پلیس فکر دستگیر و تحت شکنجه و آموزش مجدد قرار می‌گیرند.

«۱۹۸۴» به خاطر نمایش وحشتناکش از توتالیتاریسم و کاوش در موضوعاتی مانند سانسور، نظارت، و ماهیت حقیقت تجلیل می‌شود. این تأثیر عمیقی بر ادبیات و فرهنگ عامه داشته است و اصطلاح «اورولی» اغلب برای توصیف جوامع دیستوپیایی که با کنترل ظالمانه دولت مشخص می‌شوند، استفاده می‌شود.

کتاب شوایک

Schweik

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: یاروسلاو هاشک

یاروسلاو هاشک، نویسنده ی تحسین شده ی اهل چک، در این کتاب، از طریق آمیختن بازی های کلامی شگفت انگیز با طنزی گزنده و طعنه زننده، تصویری حیرت آور از بیهودگی و پوچی جنگ را به مخاطب ارائه می کند. شوایک که مردی خوش قلب و حراف است، با شروع جنگ جهانی اول به وفادارترین سرباز اهل چک در ارتش اتریش تبدیل می شود؛ اگر چه تلاش های نصفه و نیمه ی او برای رسیدن به خط مقدم، فقط برای این هستند که او را از خطرات جنگ دورتر کنند. او که بیشتر وقتش را صرف خوشگذرانی می کند، تمام زیرکی و استعداد بهانه تراشی خود را به کار می بندد تا از شر اصرارهای اطرافیانش برای رفتن به نبرد خلاصی یابد.

کتاب جنس دوم

The Second Sex

انتشارات: توس
نویسنده: سیمون دوبووار

جنس دوم، شاهکار سیمون دوبووار، تحلیلی قدرتمند از پندار زن در غرب و پژوهشی انقلابی درباره ی نابرابری و بیگانه پنداری است. بووار در ابتدا این سوال را مطرح می کند: «زن چیست؟» او استدلال می کند که مرد، جنسیت اصلی در نظر گرفته شده در حالی که زن، «آن یکی جنسیت» تلقی می شود. او در جایی از کتاب می گوید: «بنابراین نوع بشر مذکر است و مرد، زن را نه آن طور که هست، بلکه به نسبت با خودش تعریف می کند.» بووار، تبعیت جنس مونث از مذکر را در گونه های مختلف حیوانات بررسی و این موضوع را از نظر تولید مثل تجزیه و تحلیل می کند. او همچنین فیزیولوژی مرد و زن را مقایسه کرده و نتیجه می گیرد که نمی توان ارزش ها را بر پایه ی فیزیولوژی بنیاد نهاد و مسائل بیولوژیکی را باید در قالب های هستی شناسانه، اقتصادی، اجتماعی و فیزیولوژیکی به بحث گذاشت. این کتاب پیشگامانه از بووار، بعد از گذشت چندین دهه همچنان تأثیرگذاری زمان انتشار اولیه ی خود را حفظ کرده و به یقین، الهام بخش نسل های آینده ی زنان و مردان نیز خواهد بود.

کتاب سرگذشت ندیمه

The Handmaid’s Tale

انتشارات: ققنوس
نویسنده: مارگارت آتوود

“سرگذشت یا داستان ندیمه” یک رمان دیستوپیایی نوشته مارگارت اتوود نویسنده کانادایی است که اولین بار در سال 1985 منتشر شد. داستان در آینده ای نزدیک در جمهوری گیلاد رخ می دهد، جامعه ای مذهبی که در ایالات متحده سابق پس از یک کودتا شکل گرفته.

این رمان توسط آفرد، خدمتکاری در گیلاد، روایت می شود که تنها استفاده و دلیل زنده نگه داشتن او، بچه دار شدن برای طبقه حاکم است. در گیلاد، حقوق زنان به شدت محدود شده است و بسیاری از آنها استقلال خود را سلب کرده و بر اساس باروری و موقعیت اجتماعی خود به نقش های خاصی تقلیل یافته اند.

کنیزها، از جمله آفرد، برای باردار شدن و بچه دار شدن برای آنها، در معرض آمیزش جنسی با مردان عالی رتبه قرار می گیرند. آنها از خواندن، نوشتن، یا بیان خود به هر شکلی که اقتدار رژیم را به چالش بکشد، ممنوع هستند.

این رمان از طریق روایت آفرد، مضامین ظلم، قدرت، جنسیت و پیامدهای افراط گرایی را بررسی می کند. همچنین به پیچیدگی‌های روابط زنانه، مقاومت، و ظرفیت روح انسان برای تاب‌آوری در برابر ناملایمات می‌پردازد.

«داستان ندیمه» به دلیل داستان سرایی قدرتمند و تفسیر اجتماعی دقیقش مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. این فیلم به اشکال مختلف از جمله یک فیلم، یک نمایش و یک سریال تلویزیونی بسیار موفق اقتباس شده است که تأثیر فرهنگی و ارتباط آن را بیشتر کرده است.

کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند

Who Rules the World

انتشارات: نشر ثالث
نویسنده: نوام چامسکی

“چه کسی بر جهان حکومت می. کند؟” کتابی است که توسط نوام چامسکی، زبان شناس، فیلسوف، دانشمند شناختی، مورخ و فعال سیاسی برجسته آمریکایی نوشته شده است. این کتاب در سال 2016 منتشر شد. چامسکی در کتاب “چه کسی بر جهان حکومت می کند؟” به بررسی نقش ایالات متحده در امور جهانی، به ویژه بر سیاست خارجی و مداخلات نظامی آن می پردازد.

چامسکی استدلال می کند که ایالات متحده، به عنوان تنها ابرقدرت جهان، نفوذ قابل توجهی بر سیاست بین الملل دارد و اغلب در جهت تعقیب منافع خود عمل می کند، که ممکن است همیشه با اصول دموکراسی، حقوق بشر یا قوانین بین المللی همسو نباشد. او جنبه های مختلف سیاست خارجی ایالات متحده از جمله مداخلات نظامی، حمایت از رژیم های استبدادی و استثمار اقتصادی را مورد انتقاد قرار می دهد.

عنوان کتاب یک سوال اساسی در مورد توزیع قدرت در جهان و اینکه چه کسی بیشترین نفوذ را بر امور جهانی دارد، مطرح می کند. تحلیل چامسکی روایات مرسوم در مورد سیاست خارجی ایالات متحده را به چالش می کشد و دیدگاهی انتقادی در مورد پیچیدگی های روابط بین الملل به خوانندگان ارائه می دهد.

“چه کسی بر جهان حکومت می کند؟” بخشی از مجموعه کارهای گسترده چامسکی در زمینه سیاست، زبان و جامعه است و نشان دهنده تعهد مادام العمر او به کنشگری و عدالت اجتماعی است. این کتاب بحث ها و بحث هایی را در مورد نقش ایالات متحده در شکل دادن به نظم جهانی معاصر به راه انداخته است.

کتاب سرمایه در سده بیست و یکم

Capital in the Twenty-First Century

انتشارات: نگاه
نویسنده: توماس پیکتی

چه عواملی در انباشت و توزیع سرمایه تأثیرگذارند؟ سؤالاتی در مورد سِیر تکاملی و بلندمدت نابرابری، انباشت سرمایه و چشم اندازهای رشد اقتصادی در مرکز توجه علم اقتصاد سیاسی قرار می گیرند. اما به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی و الگوهای قابل اتکا، پیدا کردن جواب های قانع کننده برای این سؤالات بسیار سخت بوده است. توماس پیکتی در کتاب سرمایه در سده بیست و یکم، مجموعه ای منحصر به فرد از اطلاعاتی دقیق را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و پرده از الگوهای اصلی اقتصادی و اجتماعی برمی دارد. یافته های او در این کتاب، چارچوب های نظریه پردازی در مورد ثروت و نابرابری اجتماعی را تغییر خواهد داد. کتاب سرمایه در سده بیست و یکم، اثری بدیع، بلندپروازانه و جامع است که درک مخاطبین خود از تاریخ اقتصاد و شرایط اقتصادی در دنیای امروز را دگرگون خواهد ساخت.

هنر رزم

The Art of War

انتشارات: قطره
نویسنده: سان تزو

کتاب هنر جنگ، اثری نوشته ی سان تزو است که قرن پنج قبل از میلاد مسیح به رشته ی تحریر درآمد. سان تزو حدود دو هزار و پانصد سال پیش، این کتاب کلاسیک درباره ی استراتژی های نظامی را بر اساس روش ها و تفکر جنگاوری چینی نوشت. از آن زمان تا کنون، نیروهای نظامی با همه ی سطوح و در سراسر جهان از آموزه های سان تزو در نبرد استفاده کرده اند و علاوه بر آن، جامعه ی انسانی از این آموزه ها در دنیای سیاست، تجارت و به طور کلی زندگی روزمره بهره گرفته است. کتاب هنر جنگ، اثری است که به منظور برتری یافتن نسبت به دشمن، چه در میدان نبرد و چه در اتاق فکر پشت جبهه های جنگ، مورد استفاده قرار می گیرد و توانسته به عنوان یکی از ماندگارترین کتاب ها در عرصه ی سیاست نام خود را مطرح کند.

کتاب شهریار

The Prince

انتشارات: نگاه
نویسنده: نیکولو ماکیاولی

کتاب شهریار، اثری نوشته ی نیکولو ماکیاولی است که در سال 1513 به رشته ی تحریر درآمد. این کتاب، اثری پیشگامانه و جریان ساز در حوزه ی فلسفه ی سیاسی مدرن است و ماکیاولی را اغلب به خاطر خلق آن به یاد می آورند. کتاب شهریار که به عنوان رساله ای در مورد بایدها و نبایدهای حکمرانی برای شاهزداگان نگاشته شد، یکی از اولین و تأثیرگذارترین آثار در عرصه ی علوم سیاسی در سطح جهان است. ماکیاولی، توصیه های فراوانی را در مورد چگونگی رسیدن به موفقیت در فرمانروایی در این اثر گنجانده و اگرچه کتاب شهریار در اویل سده ی شانزدهم میلادی نوشته شد، ایده ها و اطلاعات موجود در آن، در دنیای امروز نیز بسیار ملموس و آشنا جلوه می کند. تفاوت اصلی این کتاب با سایر آثار ادبی سیاسی، جدا کردن آرمان گرایی های اخلاقی و هنجارهای انسانی از ملزومات و نیازهای حکومت کردن در دنیای واقعی است. همین جنبه از اثر ماکیاولی است که باعث شده نام این نویسنده، یادآور فرصت طلبی های غیراخلاقی باشد. برخی بر این عقیده اند که خود ماکیاولی به اندازه ای که اثرش نشان می دهد، فرصت طلب و بی توجه به اخلاقیات نبوده و کتاب شهریار را تنها برای نشان دادن ملزومات واقعی حکمرانی نوشته است.

کتاب تاملاتی بر انقلاب در فرانسه

Reflections on the Revolution in France

انتشارات: نگاه معاصر
نویسنده: ادموند برک

کتاب تاملاتی بر انقلاب در فرانسه، اثری نوشته ی ادموند برک است که اولین بار در سال 1790 انتشار یافت. این کتاب به عنوان پایه و اساس اصلی سیاست محافظه کاری مدرن شناخته می شود. این اثر، رساله ای درخشان ضد انقلاب فرانسه است و عمیقا در مفاهیم فلسفه ی سیاسی فایده گرا ریشه دارد. بحث اصلی برک در این کتاب این است که نیروی محرکه ی انقلاب فرانسه، نوعی از برابری خواهی آرمان گرایانه بود که به شکل خطرناکی با ساز و کارهای واقعی دنیای سیاست فاصله داشت. برک که خود محافظه کار بود، در کتاب تأملاتی بر انقلاب در فرانسه از تغییرات اساسی و ناگهانی انتقاد می کند و اصلاحات سیاسی تدریجی را راه بهتری برای پیشرفت معرفی می نماید.

کتاب لویاتان

Leviathan

انتشارات: نشر نی
نویسنده: توماس هابز

کتاب لویاتان، اثری نوشته ی توماس هابز است که نخستین بار در سال 1651 منتشر شد. هابز بیشتر به خاطر این عقیده ی معروف خود شناخته می شود که وضعیت طبیعی انسانیت، باقی ماندن در شرایطی دائمی از جنگ است. علیرغم به چالش کشیده شدن توسط سایر فلاسفه، تئوری سکولار لویاتان درباره ی مطلق گرایی، جایگاه و توجیه پذیری خود را در طول زمان حفظ کرده است. هابز در توصیفات خود از ساختار دولت ها، مفاهیمی را به کار می برد که در جهان سیاسی امروز بسیار آشنا و پرکاربرد هستند؛ مفاهمی همچون قوانین طبیعی، حقوق طبیعی انسان ها و قراردادهای اجتماعی. با اتکا بر این کتاب، حتی می توان ادعا کرد که هابز، فلسفه سیاسی به زبان انگلیسی را به وجود آورد چرا که لویاتان، اولین اثر فلسفی برجسته ای به حساب می آمد که به زبان انگلیسی نوشته شده بود؛ اثری که همچنان تأثیرگذار و بسیار بااهمیت تلقی می شود.

کتاب آرمان شهر

Utopia

انتشارات: روزگار
نویسنده: توماس مور

کتاب آرمان شهر، اثری نوشته ی توماس مور است که در سال 1516 به رشته ی تحریر درآمد. مور در مشهورترین و جنجال برانگیز کتاب خود، آرمان شهر، جزیره ای آرمانی را به تصویر می کشد که در آن، هزاران نفر در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می کنند، مردان و زنان همگی تحصیل کرده هستند، و تمام امکانات موجود به همه ی افراد تعلق دارد. مور در این اثر جاودان به کاوش در تئوری های مربوط به جنگ، اختلاف نظرهای سیاسی، ستیزه های اجتماعی و توزیع ثروت می پردازد و تصویری از زندگی عاری از ترس، ظلم، خشونت و رنج مردم این جزیره را خلق می کند. کتاب آرمان شهر که در اصل به لاتین نوشته شد، نقیضه ای بر شرایط اروپا در قرن شانزدهم نیز هست و با تأثیرگذاری خارق العاده ی خود، ژانر داستان های آرمان شهری امروزی را به وجود آورده است.

کتاب جاده باریک آزادی

The Narrow Corridor

انتشارات: دنیای اقتصاد
نویسنده: دارون عجم اوغلو

کتاب “راه باریک” نوشته نویسندگان کتاب “چرا ملت ها شکست میخورند”،”دارون عجم اوغلو” و جیمز رابینسون ” میباشد.

“دارون عجم اوغلو” و جیمز رابینسون ” بر اساس دهها سال تحقیق،به توضیح موضوعی بسیار مهم می پردازند که چرا برخی کشور ها به سمت پیشرفت و آزادی حرکت میکنند،در حالی که برخی کشور ها با استبداد و هنجار های غلط به مسیری دیگر پا میگذارند.

در کتاب “راه باریک” توضیح میدهند که معمولا ایالت های برای محافظت از شهروندان خود در برابر قدرتمندان نیاز به یک وضعیت پایدار دارند.که ازین وضعیت پایدار تحت عنوان روشنگری یاد می کنند که منجر به برقراری تعادل میان دولت و مردم همچنین نخبگان و شهروندان میشود.این تعادل دولت و مردم را وادار میکند که از ظرفیت های غنی جامعه استفاده کنند که منجر به رشد و شکوفایی نیز میشود.

دارون عجم اوغلو” و جیمز رابینسون ” توضیح این مفهوم جدید را بواسطه داستانهای مختلف از سراسر جهان در طول تاریخ این در فهم آن به ما کمک میکنند تا گذشته و حال را بفهمیم و آینده را تحلیل کنیم.

Young Stalin
(از تولد تا انقلاب کبیر، از غضب قدرت تا مرگ)

انتشارات: نشر ثالث
نویسنده: سایمن سیبیگ مانتیفوری

کتاب «استالین جوان» اثری نوشته «سایمن مانتیفوری» است که نخستین بار در سال 2007 به انتشار رسید. «استالین» که در سال 1878 در گرجستان و از مادری بیش از اندازه حساس و مراقب (که قبلا دو پسرش را از دست داده بود) و پدری مخالف با تحصیلات به دنیا آمد، استعدادی شایان توجه در شعر و البته به بار آوردن دردسرهای ریز و درشت داشت. همزمان با بزرگ شدن «استالین»، نفرت او از روسیه تزاری نیز بزرگتر شد. «استالین» از همان نخستین روزها، استعداد قابل توجهی را برای خلق نقشه ها و برنامه های دقیق و موشکافانه از خود نشان داد—استعدادی که بعدها هم برای انقلابی ها و هم برای دوام دیکتاتوری سرکوبگرش، به عاملی حیاتی تبدیل شد. «مانتیفوری» از طریق ارائه روایتی جذاب، شخصیت پیچیده و پرمشکل «استالین» و نخستین سال های انقلاب روسیه را به شکلی فراموش نشدنی به تصویر می کشد.

کتاب امید علیه امید

Hope Against Hope
روشنفکران روسیه در دوره وحشت استالینی

انتشارات: نشر ثالث
نویسنده: نادژدا ماندلشتام

کتاب امید علیه امید، اثری نوشته ی نادژدا ماندلشتام است که نخستین بار در سال 1970 به چاپ رسید. اسیپ ماندلشتام در سال 1933، هجویه ای پرشور نوشت که در آن، نقدهای گزنده ای به جوزف استالین وارد آورد. اما نوشتن این اثر برای ماندلشتام گران تمام شد. او توسط پلیس امنیتی حکومت دستگیر شد، مورد بازجویی قرار گرفت، تبعید شد و در نهایت دوباره به زندان افتاد. ماندلشتام در مسیر رسیدن به یکی از اردوگاه های کار استالین جان خود را از دست داد. همسرش، نادژدا، در زمان هر دو بار دستگیری ماندلشتام در کنارش حضور داشت و وفادارانه او را در تبعید همراهی کرد. کتاب امید علیه امید، شرحی تکان دهنده و تأثیرگذار از چهار سال نهایی حضور نادژدا در کنار همسرش، اسیپ است. او در این شرح حال جذاب از تلاش های خود برای آزادی اسیپ، حفظ آثار او و کشف دلیل مرگ اسرارآمیز این شاعر توانمند سخن می گوید.

کتاب جامعه شناسی خودکامگی

Sociology of Autocracy
تحلیل جامعه شناختی ضحاک ماردوش

انتشارات: نشر نی
نویسنده: علی رضاقلی

“جامعه شناسی خودکامگی” یا “تحلیل جامعه شناختی ضحاک ماردوش” اثری است نوشته ی “علی رضاقلی” که با پرسش درباره ی چرایی روی کار آمدن خودکامگان یکی پس از دیگری در جامعه ی ایرانی و تکرار پیامدهای اجتماعی و سیاسی آن در سطح جامعه آغاز می شود. “علی رضاقلی” این پرسش را در کنار بسیاری از ابعاد دیگر جامعه شناختی با نقد داستان ضحاک از شاهنامه پاسخ می دهد.
“جامعه شناسی خودکامگی” به بررسی نظامی می پردازد که در آن یک شخص بی توجه به ضابطه یا به عبارتی با زیرپا گذاشتن قوانین معمول مدنی، تنها به تحمیل خواسته های خود می پردازد. در چنین نظامی همواره میان حاکم و مردم، رابطه ای بر مبنای ترس برقرار است. در داستان ضحاک ماردوش، فردوسی با نمونه قرار دادن او به عنوان یک شاه خودکامه که از مغز سر جوانان تغذیه می کند، ایده ی استقرار نظامی عدالت محور و فرمانروایی دادگستر را در کنار مردمی که عدالت پرورند و به ابعاد مختلف جامعه آگاهی دارند، ایده ای آرمانی تلقی می کند.
اما با وجود چنین جهان بینی و داستان های پرمغزی نظیر داستان ضحاک، همچنان سال ها بعد از فردوسی، فرمانروایانی چون آقا محمد خان و ناصرالدین شاه بر ایران حکمرانی می کنند و این ساختار مستبدانه مدام تکرار می شود. “علی رضاقلی” ابعاد مختلف این اتفاق را در کتاب “جامعه شناسی خودکامگی” تشریح می کند و ردپای این استبداد تداوم یافته را در تاریخ کهن ایران بررسی می نماید. او علت ها و عوارض را در نظام اندیشه و سیاست کاویده و در سایه ی نظریات نوین جامعه شناسی، خودکامگی را از ریشه تا سطح زیر ذره بین قرار می دهد.

کتاب دیکتاتورزاده ها

Children of Monsters
دیکتاتورها چه جور فرزندانی پرورش می دهند؟

انتشارات: نشر کتاب پارسه
نویسنده: جی نوردلینگر

پسر یا دختر یک دیکتاتور بودن چگونه است؟ هیولایی در سطح استالین؟ داشتن نامی مترادف با ظلم ، وحشت و شر چگونه است؟
جی نوردلینگر تصمیم گرفت تا به این سوال پاسخ دهد و این کار را در کتاب دیکتاتور زاده ها انجام می دهد. او در کل این کتاب 20 دیکتاتور را بررسی می کند که جزو بدترین ها هستند: استالین ، مائو ، ایدی امین ، پل پوت ، صدام حسین و غیره. اما این کتاب در مورد این دیکتاتور ها نیست ، بلکه در مورد فرزندان آنها است.
بعضی از آنها کاملا وفادار هستند. آنها پدر خود را تحسین کرده ، برایش احترام قائلند و یا پرستشش می کنند. برخی از آنها در حقیقت به عنوان دیکتاتور جانشین پدر خود می شوند – مانند کره شمالی ، سوریه و هائیتی. بعضی از آنها شک دارند. بغضی از آنها تبدیل به یک مخالف تمام عیار می شوند و یا حتی تا سر حد جدایی پیش می روند. تعدادی از دختران تجربه ی کشته شدن شوهرشان توسط پدرشان را دارند. بیشتر این کودکان درگیر جنگ ، زندان ، تبعید یا هرگونه آشوب دیگری هستند.
بدیهی است که این کودکان مشترکات زیادی دارند. اما آنها همچنین اشخاص مستقلی هستند و آنطور که می توانند زندگی می کنند. نکته اصلی مشترک بین آنها این است: آنها در شرایط بسیار عجیب و غریبی بوده اند.
اگر شما فرزند یک دیکتاتور بدنام بودید ، که بر کشور شما تسلط دارد ، چه می کردید؟ این شخصیت ها را شخصا ملاقات کرده، حیرت کنید، بلرزید و تعمق کنید.

کتاب آداب دیکتاتوری

How to Be a Dictator
کیش شخصیت در قرن بیستم

انتشارات: گمان
نویسنده: فرانک دیکوتر

«آداب دیکتاتوری» یک مطالعه گسترده و جامع درباره ی دیکتاتورهای قرن بیستم و رشد کیش شخصیت در این قرن است.
هیچ دیکتاتوری نمی تواند فقط از طریق ترس و خشونت حکومت کند. قدرت برهنه را می توان به طور موقت گرفت و نگه داشت، اما این هرگز برای طولانی مدت کافی نیست. در قرن بیستم، همان طور که فن آوری های جدید به رهبران اجازه می داد تصویر و صدای خود را مستقیما در خانه شهروندانشان قرار دهند، پدیده جدیدی ظاهر شد که دیکتاتورها از کیش شخصیت برای دستیابی به توهم تأیید مردم استفاده می کردند بدون اینکه هرگز به انتخابات متوسل شوند.
فرانک دیکوتر در کتاب «آداب دیکتاتوری»، فرقه ها و تبلیغات پیرامون دیکتاتورهای قرن بیستم، از هیتلر و استالین گرفته تا مائو تسه تونگ و کیم ایل سونگ را بررسی می کند. این مردان بنیانگذار دیکتاتوری های مدرن بودند و از یکدیگر و از تاریخ آموختند که رژیم های خود را بسازند و تصاویر عمومی خود را حفظ کنند. دیکتاتوری های آنها به نوبه خود بر رهبران قرن بیست و یکم از جمله ولادیمیر پوتین، شی جین پینگ و رجب طیب اردوغان تأثیر گذاشته است.
دیکتور در کتاب آداب دیکتاتوری با استفاده از وسعت تحقیقات بایگانی و تحلیل عمیق که مشخصه ی آثار خود اوست، تصویری خیره کننده از دیکتاتوری، راهنمای کیش شخصیت و نقشه ای برای افشای دروغ هایی که دیکتاتورها برای ساخت و حفظ رژیم های خود می گویند، ارائه می دهد.

کتاب مکتب دیکتاتورها

La scuola dei dittatori

انتشارات: ماهی
نویسنده: اینیاتسیو سیلونه

مکتب دیکتاتور ها داستان دو آمریکایی است که برای یاد گرفتن رموز و شگرد های دیکتاتوری به اروپا سفر می کنند. کشوری که مدت های مدیدی در این زمینه تجربه داشته است. آنها در آنجا با فردی روبرو می شوند که سالهای زیادی از عمرش را صرف مبارزه با دیکتاتوری کرده است. بین آنها دیالوگ هایی شکل می گیرد که طنز آمیز اما تلخ است. از آنجایی که خود سیلونه دارای تجربیاتی در این زمینه است و از نزدیک حکومت دیکتاتوری را لمس کرده، کتاب مکتب دیکتاتور ها را بر اساس تجربیات خودش نوشته است. او در این کتاب به چگونگی و چرایی تشکیل حکومت های خودکامه می پردازد. این کتاب راهنمایی برای شناخت ماهیت

دیکتاتوری است و بررسی می کند چگونه یک دیکتاتور به قدرت می رسد و در قدرت می ماند.
سیلونه تقریبا از هر سلاحی برای مبارزه فاشیسم استفاده می کند ، از اسلپ استیک گرفته تا شدیدترین طعنه ها ، اما حمله او دقیقا بخاطر این موثر است که با دست های خالی نیست. سبک ادبی او ترکیبی تحسین برانگیز از متن کلاسیک و دیالوگ است. متراکم اما نه سنگین ، شکیل اما همیشه شفاف. او تاریخ سیاسی می داند و ایده های زایایی دارد ، اما می داند که چگونه در مورد امور آسان و بی تکلف باشد ، هرگز با دانشش خودنمایی نمی کند یا زیاد بر عقاید خود پافشاری نمی کند. به طور خلاصه ، کتاب او خصایص یک نثر خوب و دیالوگ های خوب را در هم آمیخته است.

کتاب خودآموز دیکتاتورها

Dictator’s Handbook

انتشارات: نشر ثالث
نویسنده: رندال وود

آیا هرگز تعجب کرده اید که ستمگران جهان همه از یک کتابچه راهنمای دستورالعمل استفاده می کنند؟ بله در اینجا است. از رسیدن به قدرت گرفته تا تقسیم دشمنان ، سرکوب انقلاب ، سرقت در انتخابات و ثروتمندی شما . خود آموز دیکتاتورها ، این کتاب 320 صفحه ای به شما نشان می دهد که جوانب حرفه ای قرنهاست که چگونه این کار را انجام داده اند. کاملا واقعی ، با کتابشناسی و پاورقی های کامل ، دفترچه راهنمای دیکتاتور ، گام به گام نقشه راه استبداد را به شما می دهد. متن زیبایی که توسط هنرمند حرفه ای رندال وود نشان داده شده است ، متن خنده دار و جذابی دارد. این یک کتابچه راهنمای عملی برای ظالمان است.

کتاب در انتظار تاریکی در انتظار روشنایی

Waiting for the Dark, Waiting for the Light

انتشارات: آگه
نویسنده: ایوان کلیما

کتاب در انتظار تاریکی در انتظار روشنایی، رمانی نوشته ی ایوان کلیما است که نخستین بار در سال 1993 منتشر شد. داستان این رمان به شخصیتی به نام پاول می پردازد که زمانی، مستندسازی آینده دار و تحسین شده بود اما پس از چندی به ناچار، مجبور به کار در تلویزیون دولتی کشورش شد. پاول که اکنون به میانسالی رسیده، آرزوی آمدن روزی را دارد که بتواند فیلمی بسازد و تصویری گزنده از زمانه ی خود را خلق کند که مقامات کنونی، هرگز اجازه ساختش را نخواهند داد. زمانی که رژیم کمونیستی از قدرت ساقط می شود، پاول احساس می کند که آمادگی لازم برای این جهان جدید و آزادتر را ندارد و نمی تواند فیلمی را بسازد که همیشه آرزویش را داشته است. رمان در انتظار تاریکی در انتظار روشنایی، اثری تأثیرگذار و مهم درباره ی رنج گیر افتادن میان آرمان ها و وسوسه های آزادی است.

کتاب روح پراگ

The Spirit of Prague
(و چند مقاله دیگر)

انتشارات: آگه
نویسنده: ایوان کلیما

کتاب روح پراگ، اثری نوشته ی ایوان کلیما است که اولین بار در سال 1994 به انتشار رسید. رمان نویس مشهور و برجسته ی ادبیات چک، ایوان کلیما، در این مجموعه از مقالات شخصی و سیاسی به پنج دهه از تاریخ چکسلواکی، از اشغال کشور توسط نازی ها تا انقلاب مخملی، می پردازد. کلیما در این مقاله های جذاب و خواندنی، روح تازه ای به کالبد شهر پراگ می دمد؛ شهری پر از تناقض، با فرهنگی غنی، آشنا با رنج و اندوه اما سرشار از امید و زندگی؛ شهری که شخصیت کلیما را به وجود آورد. مقاله های دیگر کتاب روح پراگ، تجارب کودکی کلیما در اردوگاه های کار اجباری را روایت می کنند و همچنین، مصاحبه ای با فیلیپ راث و پژوهشی از کافکا را به مخاطبین ارائه می نمایند.

کتاب انور خوجه

Enver Hoxha
(مشت سرخ آهنین)

انتشارات: نشر ثالث
نویسنده: بلندی فوزیو

در کتاب “انور خوجه” یا “مشت سرخ آهنین” به قلم “بلندی فوزیو” آمده است که استالینیسم ، آن مرحله ی به خصوص وحشیانه ی کمونیسم است که با درگذشت ژوزف استالین در سال 1953 یا حداقل با اصلاحات خروشچف در سال 1956 ، در بیشتر مناطق اروپای شرقی به پایان رسید. با این حال ، در کشور آلبانی ، استالینیسم تا سال 1990 تقریبا به صورتی ناخوشایند ماندگار شد.
رژیمی که دیکتاتور آلبانی ، “انور خوجه” آن را از زمان اشغال کمونیسم در سال 1944 تا زمان مرگ وی در 1985 رهبری کرد ، و آن را تحت عنوان جانشین خود رامیز آلیا تا سال 1990 ادامه داد، سلطنت وحشت آوری بود که طی آن در بالکان، یک صدای مخالف و معترض شنیده نمی شد؛ به این ترتیب کشوری اروپایی همانند کره شمالی امروز از سایر نقاط جدا شده بود. هنگامی که سرانجام سیستم کمونیستی آلبانی سقوط کرد ، جمعیتی خسته را بر جای گذاشت که پس از گذشت چندین دهه پاکسازی و ترور سیاسی ، وحشت زده و گیج بر جا مانده بودند. همچنین کشوری با اقتصاد ضعیف و شکننده بر جای گذاشت ، کشوری که فقر شدید در آن عادی شده بود. در دهه های بعد از مرگ “انور خوجه” ، آلبانی پیشرفت چشمگیری را از نظر سیاسی و اقتصادی نشان داد ، اما شبح “خوجه” همچنان بر سر این کشور ماندگار است.
روزنامه نگار ، “بلندی فوزیو” ، با استفاده از اسناد و مدارک دیده نشده و مصاحبه های دست اول ، زندگی یک حاکم مستبد را در زندگی نامه ای به نگارش درآورده که خواندن آن برای هر کس که به تاریخ بالکان و مطالعات کمونیستی علاقه مند است، ضروری می باشد.

کتاب فاشیسم ابدی

How to Spot a Fascist

انتشارات: نشر گویا
نویسنده: اومبرتو اکو

ظهور و گسترش احزاب دست راستی تندرو با انگاره‌های ملی‌گرایانه، نژادپرستانه، ضد مهاجر و در معنای تمام کلمه ضد انسان و طبیعت، آن هم در سال‌های آغازین هزاره‌ی سوم، نشان می‌دهد که چرا فاشیسم فرزند خلف سرمایه‌داری‌ست که هرچه لجام‌گسیخته‌تر می‌شود، با پیچیدگی بیشتری در همه‌‎ی شئون زیستی ما رسوخ کرده و باقی مانده و ابدی می‌شود! اگر زمانی فاشیسم فقط با چند دست لباس سیاه و یک بازوبند صلیب شکسته و تاکید بر نژاد برتر و … نمود داشت، امروز با کاری که رسانه‌های ارگان نولیبرالیسم طی چند دهه تسلط بی‌چون‌وچرا بر ذهن و زبان ما انجام داده‌اند، بسیار پیچیده‌تر دیریاب‌تر شده‌است. کتاب «فاشیسم ابدی» مجموعه‌مقالاتی‌ست که «امبرتو اکو» با نوشتن آنها، دامنه‌ی فهم انسان امروزی را به سرحداتی گسترش داده که می‌توان گفت هر انسان آزاد و آزاده‌ای باید به خاطرشان مدیون او باشد. اکو در فاشیسم ابدی توضیح می‌دهد که چه‌گونه سنت‌گرایی، خردگریزی، ملی‌گرایی، قهرمان‌گرایی، جنگ دائمی و دیگر مظاهر ضدونقیض تجمیع‌شده در لحظه‌ی اکنون جهان، الگویی از فاشیسم را ساخته و پرداخته‌اند که هر روز دوروبر ما درحال قوام و گسترش است. فاشیسم ابدی جناب امبرتو اکو را باید خواند، چون اگر دیر بجنبیم، فاشیسم ناب و بی‌پایان رخنه کرده در جهان، هرچه از خرد، احساس، انسان، طبیعت، آزادی و رهایی نزدمان مانده، به فراموشی ابدی خواهد پیوست.

کتاب وجدان بیدار

Castellio gegen calvin

انتشارات: فرزان روز
نویسنده: اشتفن تسوایک

«کاستلیو علیه کالوین: وجدان و سنت پروتستان» که در ایرا ترجمه‌‌ای از آن با عنوان وجدان بیدار منتشر شده، کتابی نوشته استفان تسوایگ، رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، روزنامه‌نگار و زندگی‌نامه‌نویس مشهور اتریشی است. این کتاب که در سال 1936 منتشر شد، درگیری تاریخی بین دو شخصیت برجسته اصلاحات پروتستان را بررسی می کند: سباستین کاستلیو و جان کالوین.

اصلاحات پروتستانی قرن شانزدهم نقطه عطف مهمی در مسیحیت غربی بود که اقتدار کلیسای کاتولیک را به چالش کشید و دوره ای از تحولات مذهبی و فکری را آغاز کرد. یکی از شخصیت‌های کلیدی این دوران، جان کالوین، متکلم و کشیش با نفوذی بود که آموزه‌های او پایه‌های سنت اصلاح‌طلبی را بنا نهاد.

با این حال، در کنار کالوین، متفکر دیگری به نام سباستین کاستلیو ایستاد که عقایدش با اقتدارگرایی و عدم تحمل کالوین در تضاد بود. «کاستلیو علیه کالوین» با تمرکز بر مسئله اساسی وجدان و آزادی مذهبی، تقابل ایدئولوژیک آنها را بررسی می کند.

سباستین کاستلیو یک محقق، الهی‌دان و مربی انسان‌گرا بود که از اصول مدارا، آزادی فکری و خودمختاری وجدان دفاع می‌کرد. او معتقد بود که افراد باید آزاد باشند تا کتاب مقدس را بر اساس وجدان خود، بدون اجبار یا آزار و اذیت مقامات مذهبی تفسیر کنند.

جان کالوین، از سوی دیگر، یک الهیدان برجسته و رهبر اصلاحات پروتستان در ژنو بود. در حالی که کالون از حاکمیت خدا و اقتدار کتاب مقدس دفاع می کرد، رویکرد او به مخالفت و بدعت سازش ناپذیر بود. ژنو کالوین یک جامعه مذهبی بود که در آن مطابقت مذهبی از طریق قوانین و مجازات های سختگیرانه، از جمله تبعید، زندان و اعدام اجرا می شد.

درگیری بین کاستلیو و کالوین پس از اعدام مایکل سروتوس، متکلم اسپانیایی که به دلیل دیدگاه های غیرمتعارف خود در مورد تثلیث محکوم شد، به اوج خود رسید. کاستلیو نقش کالوین در مرگ سروتوس را به شدت محکوم کرد و استدلال کرد که این کار نقض شئونات انسانی و اخلاق مسیحی است. انتقاد صریح کاستلیو از نابردباری و آزار و شکنجه کالوین، خشم نهاد مذهبی ژنو را برانگیخت و به طرد خود از شهر منجر شد.

«کاستلیو علیه کالوین» پیامدهای تاریخی و الهیاتی گسترده‌تر این درگیری را روشن می‌کند. این پرسش‌های اساسی در مورد ماهیت مرجعیت دینی، حدود ارتدکس الاهیاتی و اهمیت وجدان فردی در مسائل اعتقادی مطرح می‌کند.

کتاب تسوایگ یادآور مبارزات جاری برای آزادی مذهبی و مدارا در برابر جزم گرایی و ظلم است. این امر بر ارتباط پایدار پیام کاستلیو و نیاز به حمایت از اصول آزادی فکری و کرامت انسانی در زمان خود تأکید می کند.

کتاب آزادی یا مرگ

Freedom or Death

انتشارات: خوارزمی
نویسنده: نیکوس کازانتزاکیس

این کتاب، اثر نیکوس کازانتزاکیس نویسنده‌ی یونانی است. رمان آزادی یا مرگ در اواخر قرن نوزدهم در کرت، هنگامی که یک قیام جدید برای رقابت با شورش‌های ۱۸۵۴، ۱۸۶۶ و ۱۸۷۸ انجام می‌پذیرد اتفاق می‌افتد. در روستای مگالوکاسترو یک مبارز مقاومت کریتی به نام کاپیتان می‌کلس، با مردی ترک تبار، برادر خونی‌اش یکی می‌شود. این کتاب در اصل کاپیتان میکالس نام دارد اما در ترجمه‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی (و همچنین بسیاری دیگر از زبان‌ها) با عنوان آزادی یا مرگ شناخته شده است. نویسنده‌ی این کتاب تحت تأثیر سال‌های ابتدایی خود در جزیره کرت قرار گرفته و از واژگان صریح یونانی کرت و اصطلاحات کریتی استفاده می‌کند به گونه‌ای که آن را به صورتی دست نخورده حفظ می‌کند. این کتاب یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های ادبیات یونان جدید است که به چندین زبان ترجمه و منتشر شده است. داستان رمان آزادی یا مرگ به شورش کریتی‌ها علیه امپراتوری عثمانی در سال ۱۸۸۹ می‌پردازد.  کتاب آزادی یا مرگ توسط مترجم زبردست محمد قاضی ترجمه شد.

کتاب مجمع الجزایر گولاگ

The Gulag Archipelago

انتشارات: مرکز
نویسنده: الکساندر سولژنیتسن

«مجمع‌الجزایر گولاگ» اثری تاریخی و غیرداستانی است که توسط الکساندر سولژنیتسین نویسنده و کنش‌گر روسی نوشته شده. این کتاب اولین بار در سال 1973 منتشر شد، این گزارش جامعی از سیستم اردوگاه کار اجباری شوروی، معروف به گولاگ، در دوران حکومت استالین است.

سولژنیتسین در «مجمع‌الجزایر گولاگ» با اقتباس از تجربیات خود به عنوان یک زندانی در گولاگ، ظهور، راه‌اندازی و جنایات اردوگاه‌های کار اجباری شوروی را به دقت مستند می‌کند. او شرایط وحشیانه ای را توصیف می کند که میلیون‌ها زندانی سیاسی، روشنفکران، مخالفان و شهروندان عادی که توسط رژیم شوروی دشمنان دولت تلقی می شدند، تحمل کردند.

عنوان “مجمع الجزایر گولاگ” به طور استعاری به شبکه گسترده اردوگاه های کار اجباری در سراسر اتحاد جماهیر شوروی اشاره دارد و آن را به زنجیره ای از جزایر (مجمع الجزایر) تشبیه می‌کند که در آن زندگی‌های بی شماری از دست رفته یا به طور غیرقابل برگشتی تغییر کرده است. روایت سولژنیتسین شهادت‌های شخصی، گزارش‌های تاریخی و تحلیل‌های سیاسی را با هم می‌آمیزد تا تصویری واضح و دلخراش از زندگی تحت توتالیتاریسم ترسیم کند.

یکی از قدرتمندترین جنبه های کتاب، کاوش در آثار روانی و اخلاقی ظلم و تمامیت خواهی بر زندانیان و مجرمان است. سولژنیتسین به بررسی مسائل مربوط به ماهیت، وجدان و ظرفیت انسان در برابر ناملایمات طاقت فرسا می‌پردازد.

“مجمع الجزایر گولاگ” تاثیر عمیقی هم در اتحاد جماهیر شوروی و هم در سطح بین المللی داشت. وحشت سرکوب استالینیستی را در معرض دید جهانیان قرار داد و نقش مهمی در شکل دادن به برداشت جهانی از رژیم شوروی داشت. این کتاب همچنین بحث‌های مهمی را در مورد ماهیت استبداد، میراث توتالیتاریسم و اهمیت حفظ آزادی های فردی و حقوق بشر برانگیخت.

با وجود مواجهه با سانسور و آزار و اذیت مقامات شوروی، کار سولژنیتسین در نهایت به فروپاشی نظام شوروی و فروپاشی نهایی کمونیسم در اروپای شرقی کمک کرد. «مجمع الجزایر گولاگ» یک اثر ادبی مهم و گواهی بر قدرت حقیقت گویی در برابر ظلم است. میراث آن همچنان به عنوان هشداری در برابر خطرات توتالیتاریسم و فراخوانی برای هوشیاری در دفاع از آزادی و عدالت طنین انداز می شود.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…





منبع