دانشمندان ماده عجیب و غریب جدیدی اختراع کردند که وقتی به آن ضربه وارد می‌شود، سخت‌تر می‌شود – 1pezeshk


به لطف تحقیقات انجام شده توسط گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا، زمینه برای ساخت پوشیدنی‌ها و حسگر‌های الکترونیکی فراهم شده که در صورتی که ضربه بخورند یا کشیده شدن، سفت می‌شوند.

این «دوام تطبیقی»، یک ویژگی مهم از نظر علم مواد است.

این ماده جدید در واقع از نشاسته ذرت مورد استفاده در پخت و پز الهام گرفته. بر خلاف شن و ماسه مرطوب که دارای ویسکوزیته ثابتی است چه مخلوط و چه پانچ شده، دوغاب نشاسته ذرت وقتی به آرامی هم‌زده می‌شود مانند یک مایع عمل می‌کند و وقتی سریع پانچ می‌شود، مانند یک جامد عمل می‌کند.

وقتی نشاسته ذرت را به آرامی له می‌کنید، ذرات ریز یکدیگر را دفع می‌کنند و باعث می‌شوند مانند یک مایع عمل کنند. اما اگر سریع برخوردی با آن انجام شود، این ذرات با هم تماس می‌گیرند و باعث اصطکاک می‌شوند و مانند یک جامد عمل می‌کنند. این تفاوت در رفتار به دلیل اندازه ذرات است.

محققان می‌خواستند ببینند که آیا می‌توانند همان نتایج را از یک ماده پلیمری به دست آورند.

برای دستیابی به این هدف، تیم با پلیمر‌های مزدوج شروع کرد: پلیمر‌هایی با خواص ویژه که به مواد کمک می‌کنند جریان الکتریسیته را هدایت کنند و در عین حال نسبتاً نرم و انعطاف‌پذیر بمانند.

در این مورد، آن‌ها مولکول‌های بلند پلی (۲-اکریلامیدو-۲-متیل پروپان سولفونیک اسید)، مولکول‌های کوتاه پلی آنیلین و یک هادی بسیار کارآمد – پلی (۳، ۴-اتیلن دی اکسی تیوفن) پلی استایرن سولفونات (PEDOT: PSS) را ترکیب کردند.

هرچه ضربات سریعتر باشد، ماده سخت‌تر می‌شود. افزودن ۱۰ درصد PEDOT: PSS بیشترین دوام تطبیقی و‌ رسانایی را ایجاد کرد.

به گفته محققان، انتخاب دو پلیمر با بار مثبت و دو پلیمر با بار منفی، ماده‌ای با ساختار‌های فوق‌العاده کوچک مانند کوفته‌های مینیاتوری در یک کاسه اسپاگتی ایجاد می‌کند. این «کوفته‌ها» شوک ناشی از ضربه‌ها را جذب می‌کنند.

اگر بتوان مواد را در مقیاس بالا تولید کرد، کاربرد‌هایی در خارج از آزمایشگاه پیدا می‌کنند. نوار‌های ساعت هوشمند، حسگر‌های پوشیدنی، و‌ مانیتور‌های سلامت – برای مثال برای سلامت قلب و عروق یا سطح گلوکز – همه نمونه‌هایی هستند که می‌توان برای این مواد متصور شد.

پروتز‌های الکترونیکی شخصی‌سازی شده و اندام‌های مصنوعی می‌توانند از این ماده همه کاره با استفاده از پرینت سه بعدی ساخته شوند.

این تحقیق در نشست بهار ۲۰۲۴ انجمن شیمی آمریکا ارائه شده بود.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه “مگالوفوبیا” از ترکیب دو کلمه یونانی “مگالو” به معنای بزرگ  و “فوبیا” که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…





منبع