سرانجام «ویرجین گلکتیک» اولین مشتریان پولی خود را به فضا برد –


ویرجین گلاکتیک با موفقیت اولین مشتریان پولی خود را پنج شنبه به مرز فضا برد، گام دیگری برای معمول‌تر کردن پروازهای فضایی به صورت عمومی‌تر و خصوصی.

افسران نیروی هوایی ایتالیا پرچم کشور خود را به اهتزاز درآوردند و در حالی که از چند دقیقه بی وزنی در ارتفاع ۸۵.۱ کیلومتری (معادل ۵۲.۹ مایل) بالاتر از سطح دریا لذت می‌بردند، به منحنی زمین نگاه کردند.

سرهنگ والتر ویلادئی در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: “این یک سواری زیبا بود.

ماموریت موسوم به Galactic 01 زمانی آغاز شد که یک هواپیمای غول پیکر و دو بدنه “Mothership” از یک باند در بندر فضایی آمریکا، نیومکزیکو، حدود ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت محلی۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ برخاست.

پس از اینکه هواپیمای ارتفاع زیادی به دست آورد، حدود ۴۰ دقیقه بعد یک هواپیمای راکتی به نام VSS Unity را ر‌ها کرد که با سرعتی نزدیک به ۳ ماخ به فضا پرواز شد.

در مورد محدوده شروع فضا به صورت رسمی باید بگویم که ۵۰ مایل توسط ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده مرز فضا در نظر گرفته می‌شود، اگرچه مرز بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، معروف به خط کارمان، ۶۲ مایل ارتفاع دارد.

دو خلبان نیز در هواپیمای فضایی و دو خلبان در هواپیمای حامل حضور داشتند.

این پرواز تقریباً دو سال پس از آن انجام شد که ریچارد برانسون، بنیانگذار Virgin Galactic، در یک پرواز آزمایشی به فضا پرواز کرد که قرار بود عصر جدیدی از گردشگری فضایی پرسود را آغاز کند.

اما شرکت متعاقباً با مشکلاتی روبرو شد، از جمله یک زمین‌گیری کوتاه‌مدت به خاطر ایرادهای اداره هوانوردی فدرال (FAA).

بعداً، آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داد که برخی از مواد مورد استفاده در وسایل نقلیه آن کمتر از آنچه باید مقاومت داشته‌اند و بایستی ارتقا پیدا می‌کردند.

این شرکت یک آزمایش موفقیت‌آمیز در ماه می‌به پایان رساند و راه را برای ماموریت روز پنجشنبه هموار کرد. در مجموع، پنج پرواز آزمایشی قبل از پرواز تجاری روز پنجشنبه انجام شد.

 

خدمه پرواز ۰۱ وظیفه انجام ۱۳ آزمایش تحت نظارت و مستقل و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به لباس‌ها و حسگر‌های خود را در کابین داشتند.

آزمایش‌ها شامل اندازه‌گیری سطوح تشعشع در مزوسفری و نحوه ترکیب مایعات و جامدات خاص در ریزگرانش بود.

ویلادی توضیح داد که محققانی که می‌خواهند در ریزگرانش کار کنند در حال حاضر تنها دو گزینه دارند: پرواز‌های هواپیمای با مسیر سهمی‌مانند، که در آن مسافران چند ثانیه بی‌وزنی را تجربه می‌کنند، و ماموریت‌هایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی که شش ماه طول می‌کشد.

وی گفت، بنابراین Virgin Galactic در این میان شکاف را پر می‌کند و اندازه هواپیما اجازه انجام آزمایش‌های بزرگتر از آنچه که در یک موشک وجود دارد را می‌دهد.

ویرجین گلکتیک که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد، حدود ۸۰۰ بلیط برای صندلی در پرواز‌های تجاری آینده فروخته است – ۶۰۰ بلیط بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به قیمت ۲۰۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ دلار آمریکا و از آن زمان تاکنون ۲۰۰ بلیط به قیمت هر کدام ۴۵۰۰۰۰ دلار.

ستاره‌های سینما و افراد مشهور جزو اولین کسانی بودند که صندلی‌های خود را گرفتند، اما برنامه این شرکت در سال ۲۰۱۴ زمانی که یک هواپیمای فضایی در یک پرواز آزمایشی در هوا از هم پاشید و خلبان آن کشته شد و خلبان به شدت مجروح شد، دچار فاجعه شد.

این شرکت اکنون به آینده نگاه می‌کند. ماموریت بعدی، کهکشانی ۰۲، برای ماه اوت تعیین شده است و این شرکت امیدوار است که پس از آن ماهانه پرواز فضایی انجام دهد.

ویرجین گلکتیک در بخش گردشگری فضایی “زیر مدار” با شرکت جف بزوس، Blue Origin رقابت می‌کند، که قبلاً ۳۲ نفر را با استفاده از یک موشک بلند کردن عمودی به فضا فرستاده است.

اما از زمان وقوع حادثه در سپتامبر ۲۰۲۲ در حین پرواز بدون سرنشین، موشک Blue Origin زمینگیر شده است. این شرکت در ماه مارس قول داده بود که به زودی پرواز‌های فضایی را از سر بگیرد.

در همین حال، SpaceX ایلان ماسک برای پروازهای ارتفاع بالاتر آماده است و مشتری‌هایش را به مدار زمین یا ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌خواهد بفرستد.

اما اجاره یک موشک اسپیس ایکس امری بسیار پرهزینه‌تر است. قیمت بلیط برای ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماموریت‌های مشترک فضایی SpaceX-Axiom به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد!

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.

من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟

کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.

به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…