نمایش ۲۰ سال تحول ابرنواخترها در ۲۰ ثانیه – تصاویر «تایم لپس» جدید ناسا – 1pezeshk


ناسا دو فیلم جدید منتشر کرده که چگونگی تغییر دو ابرنواختر را در آسمان را به نمایش می‌گذارد: Cassiopeia A و سحابی خرچنگ. هر دوی اینها، بقایای ستارگان عظیمی هستند که به ابرنواختر تبدیل شده‌اند. ویدئو‌های تایم لپس داده‌های ۲۰ ساله تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا را تنها در ۲۰ ثانیه برای ما خلاصه می‌کند.

انفجاری که سحابی خرچنگ را ایجاد کرد تقریباً ۱۰۰۰ سال پیش در سال ۱۰۵۴ در آسمان زمین دیده شد. منجمان چینی و بسیاری دیگر در سراسر جهان آن را گزارش کردند (فقدان ذکر در اروپا ممکن است مربوط به دخالت و سانسور کلیسای کاتولیک باشد).

چاندرا توانسته است تغییرات بسیار زیاد اطراف این جرم شدید را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ ردیابی کند.

حتی مشاهدات بیشتری در حال انجام است زیرا جریان‌های گازی قابل مشاهده در مشاهدات ۲۰۲۲ دوباره در اواخر امسال دنبال می‌شود.

Cassiopeia A یک باقیمانده ابرنواختر بسیار جوانتر است. ۳۴۰ سال پیش از زمین قابل مشاهده بود و چاندرا نیز از سال ۲۰۰۰ آن را مشاهده کرده است. مشاهدات قبلی که تغییرات آن را نشان می‌داد بر دوره ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ متمرکز بود، اما در تایم لپس جدید تا سال ۲۰۱۸ تمدید شد. امواج شوک در رصدها، یعنی شتاب گرفتن ذرات شتاب، پرتو‌های ایکس را در این فرآیند ساطع می‌کنند.

Cassiopeia A دارای یک ستاره نوترونی در هسته خود دارد که توسط چاندرا مدت کوتاهی پس از پرتاب تلسکوپ در سال ۱۹۹۹ کشف شد.

تصاویر Cassiopeia A اخیراً با تکنیک جدیدی پردازش شده‌اند که بر میزان وضوح می‌افزایند.

مقاله در مورد این فیلم‌ها در مجله Astrophysical منتشر شده.


ابرنواختر‌ها از جمله قوی‌ترین و دراماتیک‌ترین رویداد‌های فضایی هستند که مرگ‌ انفجاری ستارگان عظیم را نشان می‌دهند.

ابرنواختر‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که یک ستاره عظیم سوخت خود را تمام می‌کند و دیگر نمی‌تواند خود را در برابر گرانش خود نگه دارد. دو نوع اصلی ابرنواختر وجود دارد: نوع اول و نوع دوم.

ابرنواختر‌های نوع اول: این‌ها در منظومه‌های ستاره‌ای دوتایی رخ می‌دهند که در آن یک ستاره کوتوله سفید و دیگری ستاره همراه است. کوتوله سفید ماده را تا زمانی که به جرم بحرانی برسد از همدم خود جمع می‌کند و باعث ایجاد یک واکنش همجوشی هسته‌ای می‌شود که ستاره را از بین می‌برد.

ابرنواختر‌های نوع دوم: این ابرنواختر‌ها در ستارگان پرجرم (معمولاً هشت برابر جرم خورشید ما یا بیشتر) در پایان چرخه زندگی آن‌ها رخ می‌دهد. هنگامی که همجوشی هسته‌ای در هسته ستاره متوقف می‌شود، گرانش باعث می‌شود که هسته به سرعت فرو بریزد و منجر به انفجاری فاجعه بار شود.

مراحل یک ابرنواختر:

همجوشی و تولید در هسته: یک ستاره عظیم در طول عمر خود، عناصر سبک‌تر را به عناصر سنگین‌تر در هسته‌اش ترکیب می‌کند. هیدروژن به هلیوم، سپس هلیوم به کربن، و به همین ترتیب تا زمانی که به آهن می‌رسد، ذوب می‌شود، که دیگر نمی‌تواند همجوشی ایجاد کند. وقتی هسته ستاره عمدتاً آهنی می‌شود، همجوشی هسته‌ای متوقف می‌شود و هسته فرو میریزد.

فروپاشی و بازگشت: فروپاشی هسته در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد و باعث افزایش دما و فشار می‌شود. این فروپاشی یک موج ضربه‌ای ایجاد می‌کند که به بیرون برگشته و ستاره را در یک انفجار شدید از هم می‌پاشد.

انفجار و پرتاب: لایه‌های بیرونی ستاره با سرعت‌های باورنکردنی به فضا منفجر می‌شوند و مقدار زیادی انرژی به شکل نور و تابش آزاد می‌کنند. این انفجار به قدری درخشان است که می‌تواند برای مدت کوتاهی از کل کهکشان‌ها پیشی بگیرد.

تشکیل ستاره نوترونی یا سیاه چاله: در ابرنواختر‌های نوع دوم، فروپاشی هسته می‌تواند منجر به تشکیل ستاره نوترونی یا سیاهچاله شود. اگر جرم هسته بین ۱.۴ تا ۳ جرم خورشید باشد، یک ستاره نوترونی تشکیل می‌دهد. اگر جرم آن از ۳ خورشید بیشتر شود، می تواند سیاهچاله هم تشکیل بدهد.

تایم لپس سحابی خرچنگ

تایم لپس ابرنواختر Cassiopeia A


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ – ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…





منبع