یک یافته علمی غیرمنتظره: آیا رژیم گرفتن و کاهش وزن با ابتلا به سرطان مرتبط است؟!


اضافه وزن با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله سرطان مرتبط است. مطالعات نشان داده‌اند که چاقی با حداقل ۱۳ نوع سرطان مرتبط است.

در برخی مناطق، مانند آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه، چاقی در ۹ درصد از کل موارد سرطان نقش دارد. حتی ممکن است در ۲۵ سال آینده به مهمترین علت سرطان در زنان بریتانیا تبدیل شود. بنابراین کاهش وزن به وضوح یک هدف مهم سلامتی است.

با این حال، یک تحقیق اخیر نتیجه غیرمنتظره‌ای را به همراه داشت. این تحقیق نشان داد که کاهش وزن با میزان بالاتر ابتلا سرطان در طول ۱۲ ماه پس از کاهش وزن مرتبط است. (در مقایسه با کسانی که ورزنشان را کاهش نداده بودند.)

در این مطالعه از داده‌های نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر استفاده شد که به طور متوسط ۲۸ سال داده‌هایشان گردآوری شده بود. این افراد تا سال ۲۰۱۶ هر دو سال یکبار جزئیات سلامت و شیوه زندگی خود را گزارش داده بودند. محققان در این بررسی، توجه ویژه‌ای به تغییرات وزن آن‌ها داشتند.

شرکت‌کنندگان بر اساس میزان عمدی کاهش وزنشان به سه گروه تقسیم شدند: «بالا» برای کسانی که هم با رژیم غذایی و هم ورزش وزن کم کرده بودند، «متوسط» برای کاهش وزن با رژیم غذایی یا ورزش به تنهایی و «کم» برای عدم استفاده از هیچ از یک روش‌های افزایش فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی.

یافته مهم این بود: افرادی که بیش از ۱۰٪ وزن بدن خود را از دست داده بودند، در سال بعد به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به سرطان بودند!

اما همه سرطان‌ها به یک اندازه با کاهش وزن مرتبط نبودند. این مطالعه ارتباط قوی بین کاهش وزن و سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی (گوشت روده و معده)، کبد، پانکراس و مجاری صفراوی را نشان داد.

برای این این انواع سرطان، خطر بسیار بالا گزارش شد، یعنی بین سه تا بیش از هفت برابر. با این حال، این ارتباط برای سرطان روده بزرگ و ریه ضعیف‌تر بود و به نظر نمی‌رسید بر احتمال ابتلا به سرطان سینه، پروستات و سرطان‌هایی که طبعا فقط در زنان است، با کاهش وزن افزایش یابد.

توجه:دقت کنیم و زود قضاوت نکنیم!

با این حال، محققان می‌دانند که تحقیقات آن‌ها محدودیت‌هایی دارد. به عنوان مثال، آن‌ها به گزارش‌های خود افراد در مورد وزن خود تکیه کردند، که ممکن است همیشه دقیق نباشد.

همچنین، آن‌ها فقط هر دو سال یک بار شرکت‌کنندگان را بررسی می‌کردند، که به این معنی بود که برخی از جزئیات ممکن است نادیده گرفته شده باشند. بعلاوه، این مطالعه بیشتر بر روی ایالات متحده بود، که در آن سرطان بهتر غربالگری می‌شود.

همچنین این خطر در افرادی که کمترین تلاش را برای کاهش وزن انجام داده بودند، یعنی با کمترین میزان ورزش و رژیم کاهش وزن داشتند، بالاتر بود. بنابراین ممکن است اصلا کاهش وزن ربطی به افزایش احتمال سرطان نداشته باشد و در واقع عکس این اتفاق افتاده باشد، یعنی از اول سرطانی در کار بوده که خودش وزن را مقداری کم می‌کرده و شخص ممکن است تصور کرده باشد که با تلاش کم برای کاهش وزن، بسیار موفق بوده است!

بنابراین فعلا تا بررسی بیشتر همچنان روی نکته اثبات شده قبلی تمرکز کنیم: یعنی اگر کاهش وزن. بی‌دلیل یا بیشتر از توقعمان داشتیم، باید بررسی شویم، مبادا سرطان داشته باشیم.

از سوی دیگر، شواهد مقد بودن کاهش وزن بسیار زیاد است. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان داد افرادی که تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی ایجاد می‌کنند، ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی هستند. تحقیق دیگری در همان سال نشان داد که جراحی کاهش وزن تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان و مرگ ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

بنابراین مهم است که مزایای اثبات شده مدیریت وزن و فعال ماندن را برای جلوگیری از سرطان را فعلا یه یاد داشته باشید.

همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که اضافه وزن اندکی در سنین بالاتر ممکن است آنطور که قبلاً فکر می‌کردیم بد نباشد و حتی می‌تواند با طول عمر بیشتر مرتبط باشد.

از آنجایی که ما با یک اپیدمی جهانی چاقی روبرو هستیم، این اطلاعات به ایجاد رویکرد‌های مناسب برای مدیریت وزن و پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. گفتگو

جیانمارکو کونتینو، دانشگاه بیرمنگام

منبع: The Conversation


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و…۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و…۳-فهرست فیلم…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…





منبع