این تصویر دراماتیک نشان می‌دهد که خورشید در طی دو سال چقدر تغییر کرده است


چرخه خورشیدی از سال ۱۸۴۳ که ساموئل شوابه ۱۷ سال را صرف مشاهده تغییرات لکه‌های خورشیدی کرد، به خوبی درک شده است. از آن زمان به بعد، ما مرتباً هر ۱۱ سال یک بار کاهش و افزونی لکه‌های خورشیدی را مشاهده کرده‌ایم.

اخیراً مدارگرد خورشیدی ESA به صورت مرتب عکس‌هایی از خورشید گرفته تا پیشرفت به سمت اوج چرخه خورشیدی فعلی را ردیابی کند.

دو تصویر اخیراً منتشر شده از فوریه ۲۰۲۱ و اکتبر ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که چگونه خورشید به سمت اوج چرخه‌اش می‌رود.

خورشید یک توپ بزرگ پلاسما، گازی با بار الکتریکی است که دارای خاصیت شگفت‌انگیزی است که می‌تواند میدان مغناطیسی درونش را حرکت دهد. همانطور که خورشید می‌چرخد، میدان مغناطیسی با آن به اطراف کشیده می‌شود، اما چون خورشید در استوا سریع‌تر از قطب‌ها می‌چرخد، خطوط میدان مغناطیسی در این قسمت تنگاتنگ‌تر هستند.

تحت این فشار شدید، خطوط میدان گهگاه می‌شکنند و لکه خورشیدی ایجاد می‌شود. این لکه‌های تیره روی سطح مرئی خورشید، مناطقی هستند که غلظت‌های متراکم‌تر مواد خورشیدی، عبور جریان گرما را به سطح کند می‌کنند و باعث ایجاد لکه‌های خنک‌تر و در نتیجه تیره‌تر روی خورشید می‌شود.

کلاژی از تصاویر جدید خورشیدی گرفته شده توسط تلسکوپ خورشیدی Inouye، که مقدار کمی از داده‌های خورشیدی است که در طول اولین سال عملیات Inouye در طول مرحله راه‌اندازی آن به دست آمده. تصاویر شامل لکه‌های خورشیدی و مناطق آرام خورشید است که به سلول‌های همرفتی معروف هستند:

چرخش آهسته خورشید و پیچیدگی آهسته اما پیوسته خطوط میدان به این معنی است که لکه‌های خورشیدی با اعوجاج بیشتر میدان، بیشتر و بیشتر می‌شوند.

با مشاهده طی سال‌ها، به نظر می‌رسد که با پیشرفت چرخه خورشیدی، لکه‌ها به آرامی از مناطق قطبی به مناطق استوایی مهاجرت می‌کنند.

برای کمک به درک این چرخه پیچیده و باز کردن اسرار دیگر خورشید، آژانس فضایی اروپا، مدارگرد خورشیدی خود را در ۱۰ فوریه ۲۰۲۰ به فضا پرتاب کرد. ماموریت آن برای کاوش در مناطق قطبی خورشید، درک عواملی که چرخه ۱۱ ساله خورشیدی را به حرکت در می‌آورد و علل گرم شدن تاج (لایه‌های بیرونی جو خورشید) بودند.

بر این اساس، تصاویری از مدارگرد خورشیدی منتشر شده که نمای نزدیک از سطح مرئی خورشید، فتوسفر را در حالی که به اوج فعالیت خورشیدی نزدیک می‌شود، نشان می‌دهد.

در ابتدای چرخه، در کمینه فعالیت خورشیدی در سال ۲۰۱۹، فعالیت نسبتاً کمی وجود داشت و فقط چند لکه خورشیدی وجود داشت. از آن زمان، همه چیز به آرامی فزونی گرفت. تصویر مربوط به فوریه ۲۰۲۱ خورشیدی نسبتاً آرام را نشان می‌دهد، اما تصویری که در اکتبر سال گذشته گرفته شده است نشان می‌دهد که  همه چیز در حال گرم شدن است!

انتظار می‌رود حداکثر این چرخه در سال ۲۰۲۵ رخ دهد که از نظریه‌هایی حمایت می‌کند که دوره حداکثر فعالیت می‌تواند یک سال زودتر برسد.

درک چرخه فقط یک علاقه علمی عجیب نیست، بلکه برای اطمینان به حداقل رساندن آسیب به سیستم‌های زمینی و مداری و آگاهی از تأثیر آن بر زندی روی زمین، صورت می‌گیرد.

منبع: Universe Today


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…





منبع