با تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل آشنا شوید – 1pezeshk


اگر تصمیم گرفته‌اید که با عینک روی چشمتان برای همیشه خداحافظی کنید، بهتر است ابتدا با تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل آشنا شوید. این دو عمل جزء تکنیک‌های پیشرفته جراحی هستند که به شما کمک می‌کنند بدون عینک دیدی کاملاً واضح و شفاف داشته باشید. اینکه فرق فمتولیزیک و فمتو اسمایل چیست و کدام لیزیک چشم گزینه‌ای مناسب‌تر برای شماست، موضوعی است که در ادامه این نوشتار به شکل مفصل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فمتولیزیک چیست؟

برای دانستن بهتر فرق فمتولیزیک و فمتو اسمایل لازم است نخست با ماهیت و چگونگی انجام هر تکنیک آشنا شویم. ابتدا بیایید ببینیم که عمل فمتولیزیک چیست؟ این روش، بهترین، به‌روزترین و کم‌خطرترین نوع جراحی جهت رفع عیوب انکساری چشم است. در این روش، خبری از تیغ جراحی نیست؛ بنابراین اگر صاحب قرنیه‌هایی بسیار نازک هستید یا ترس از تیغ جراحی دارید، این روش بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

فمتولیزیک ترکیبی از لیزر فمتوسکند و لیزر اگزایمر است. در این روش، ابتدا از نور لیزر فمتوسکند جهت ایجاد یک فلپ نازک در قرنیه استفاده می‌شود. این نوع لیزر قادر است با ظرافت و سرعت بسیار بالا برش‌های بسیار ریز را در قرنیه و عدسی چشم ایجاد کند. در گام بعدیِ این تکنیک نوبت به استفاده از لیزر اگزایمر می‌رسد. این لیزر بافت زیرین قرنیه را جهت اصلاح عملکرد بینایی مورد تابش قرار می‌دهد.

به فمتولیزیک، اصطلاحات متعددی را نسبت می‌دهند که معروف‌ترین آن‌ها لیزریک فمتو، لیزیک بدون تیغه و لیزیک تمام لیزر است. این نوع تکنیک جراحی در رفع مشکلات بینایی نظیر دوربینی، نزدیک‌بینی، پیرچشمی و آستیگماتیسم بهترین عملکرد را از خود ارائه می‌دهد.

فمتو اسمایل چیست؟

فمتو اسمایل تکنیک دیگری در جراحی چشم است که به عنوان روشی کم‌تهاجمی شناخته می‌شود. در این روش، جراح بدون استفاده از لیزر اگزایمر یا ایجاد فلپ در قرنیه، عیوب انکساری چشم را کاملاً برطرف می‌کند. همین امر هم منجر به بروز اصلی‌ترین تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل می‌شود.

در فمتو اسمایل، جراح به کمک لیزر فمتوسکند دو برش کاملاً عمیق در لایه میانی قرنیه و در عمق 110 تا 130 میکرون از سطح قرنیه ایجاد می‌کند. نتیجه این دو برش، تشکیل بافتی عدسی شکل در قرنیه است که خارج‌کردن آن سبب تغییر شکل قرنیه و اصلاح بینایی فرد می‌شود. لازم به ذکر است که جراح برای خارج‌کردن دیسک لنتیکول، برش‌هایی 2 تا 4 میلی‌متری را در قرنیه ایجاد می‌کند. این برش‌ها هیچ نیازی به بخیه ندارند و توسط خود قرنیه بعد از گذشت 24 الی 48 ساعت ترمیم می‌شوند.

نوع لیزر در عمل فمتولیزیک و فمتو اسمایل

اولین فرق فمتولیزیک و فمتو اسمایل در نحوه استفاده از لیزر خلاصه می‌شود. فمتولیزیک از لیزر فمتوسکند جهت ایجاد فلپ در قرنیه بهره می‌گیرد. این در حالی است که فمتو اسمایل از همین نوع لیزر جهت اصلاح بینایی فرد استفاده می‌کند؛ بااین‌تفاوت که در تغییر شکل قرنیه، برش‌های کوچک را جایگزین فلپ قرنیه می‌کند.

نکته دیگری که در بحث لیزر موجب تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل می‌شود، بهره‌گیری از لیزر اگزایمر است. همان‌طور که ملاحظه کردید در فمتو اسمایل برخلاف فمتولیزیک از لیزر اگزایمر در هیچ مرحله‌ای از جراحی استفاده نمی‌شود. آشنایی با لیزر اگزایمر و کاربرد آن در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.

دوره نقاهت در عمل فمتولیزیک و فمتو اسمایل

فمتولیزیک و فمتو اسمایل در چگونگی دوره نقاهت نیز با یکدیگر تفاوت‌ دارند. عموماً بیماران در عمل فمتولیزیک چشم جهت رسیدن به بهبودی کامل نیاز به دوره طولانی‌تری دارند. دلیل این امر هم ایجاد فلپ قرنیه چشم است که طی مدت‌زمان طولانی‌تری ترمیم پیدا می‌کند. در مقابل، عمل فمتو اسمایل یک تکنیک فوق‌العاده آسان و کم‌تهاجمی است که بیماران بعد از گذشت 24 ساعت، توانایی بازگشت به زندگی روتین و معمولی خود را پیدا می‌کنند.

کاهش خشکی چشم از پیامدهای آزاردهنده‌ بعد از جراحی است که با احتمال بیشتری در عمل فمتولیزیک اتفاق می‌افتد. در مقابل، تکنیک فمتو اسمایل احتمال بروز این عارضه را در افراد به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. در نهایت اینکه مدت تاری دید بعد از عمل فمتولیزیک چیزی حدود 2 ساعت است. این در حالی است که افراد بعد از انجام عمل فمتو اسمایل، گاهی تا ماه‌ها با مشکلاتی مانند تاری دید یا دید مه‌آلود مواجه هستند.

هزینه عمل فمتولیزیک و فمتو اسمایل

هزینه عمل نیز از دیگر عناصر تأثیرگذار در ایجاد تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل است. به طور کلی، هزینه‌ هر نوع جراحی برای هر فردی بستگی زیادی به نوع اختلال، محل جراحی، تجربه جراح و نوع فناوری به‌کاررفته در جراحی دارد. با‌وجود این، اگر قرار باشد هزینه‌های این دو نوع جراحی را با یکدیگر مقایسه کنیم، قطعاً با ارقام بیشتری در هزینه عمل فمتو اسمایل مواجه خواهیم شد. دلیل این تفاوت هزینه هم وجود تکنولوژی‌های جدیدتر و تجهیزات تخصصی‌تر در فمتو اسمایل است که سبب گران‌تربودن آن می‌شود.

مراقبت‌های بعد از عمل فمتولیزیک و فمتو اسمایل

آخرین موضوعی که منجر به تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل می‌شود، مراقبت‌های بعدی است که بیماران بعد از انجام جراحی ملزم به رعایت آن هستند. به‌طور کلی، عمل فمتولیزیک و مراقبت‌های بعد از آن، حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های بیشتری برای مراجعه‌کننده به دنبال دارند. عموماً افراد بعد از عمل فمتولیزیک از انجام هر نوع فعالیت سنگین، ورزش تماسی یا استعمال هرگونه لوسیون و کرم به مدت دو هفته منع می‌شوند. در مقابل، عمل فمتو اسمایل چشم به دلیل بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته‌تر نیازمند رعایت اصول خاصی از جانب بیمار نیست.

مزایای فمتولیزیک

حالا که تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل را دانستید، خوب است از مزایای این دو تکنیک جراحی هم بیشتر بدانید. از مهم‌ترین مزیت‌های برجسته فمتولیزیک می‌توان به فهرستی از موارد زیر اشاره کرد:

  • در این روش امکان پیش‌بینی ضخامت برش قرنیه و کنترل آن از طریق کامپیوتر کاملاً وجود دارد.
  • عدم استفاده از تیغ جراحی در این روش مانع ایجاد خراش در حین عمل جراحی می‌شود.
  • درمان نزدیک‌بینی یا دوربینی فرد در این تکنیک به دلیل بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی‌های جدید کاملاً حتمی است.
  • این تکنیک قابلیت تنظیم اندازه برش و تغییر شکل قرنیه با ویژگی‌های ظاهری هر فرد را داراست.

عوارض فمتولیزیک

فمتولیزیک نظیر هر نوع جراحی دیگری با عوارض و پیامدهایی همراه است. البته این را باید در نظر داشته باشید که در میان اقسام جراحی‌های مختلف چشم برای اصلاح بینایی، فمتولیزیک جزءکم‌عارضه‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. بااین‌‌حال در مواردی که بیمار کاندید مناسبی برای این عمل نباشد یا شیوه جراحی به شکل درستی صورت نگیرد، با عوارض و پیامدهای زیر مواجه خواهیم شد:

  • عدم درمان مشکلات بینایی
  • از دست‌دادن کامل بینایی
  • التهاب لایه قرنیه در زیر فلپ
  • تشکیل حباب گازدار زیر فلپ
  • سندروم حساسیت به نور
  • کاهش اثربخشی این روش در طول زمان
  • بروز علائم نامطلوب در بینایی مانند دیدن هاله‌ای در اطراف نور

مزایای فمتو اسمایل

دیگر تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل را می‌توان به داشتن مزیت‌های متفاوت نسبت داد. احتمالاً اگر از مزایای تکنیک فمتو اسمایل بدانید، آن را در درمان مشکلات بینایی خود در اولویت قرار می‌دهید. این روش ضمن اینکه با عوارض و خطرات کمتری همراه است، مزیت‌های بی‌شماری هم دارد که عبارتند از:

  • این تکنیک جراحی به دلیل کم‌تهاجمی‌بودن، روشی مناسب برای بسیاری از افراد با مشکلات متعدد بینایی است.
  • در این روش خبری از عوارض مربوط به فلپ مانند جابه‌جایی وجود ندارد.
  • زمان جراحی فمتو اسمایل بسیار کوتاه است؛ به گونه‌ای که شما بعد از 15 تا 20 دقیقه به دیدی کاملاً واضح و شفاف دست پیدا می‌کنید.
  • دوره نقاهت فمتو اسمایل و رسیدن به بهبودی کامل نیز بسیار کوتاه است. در این روش بیماران می‌توانند بعد از گذشت 24 ساعت، فعالیت‌های روزانه خود را با کمترین ناراحتی انجام دهند.
  • احتمال بروز سندروم خشکی چشم در این تکنیک بسیار ناچیز است.
  • فمتو اسمایل جزء تکنیک‌های جراحی بی‌صدا، بی‌بو و بی‌تیغ است. دلیل این مزیت‌ها هم عدم استفاده از لیزر اگزایمر است.
  • این روش از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است و احتمال برگشت مشکلات بینایی در طول زمان بسیار کم است.

عوارض فمتو اسمایل

اگر جراح مهارت کافی در انجام تکنیک فمتو اسمایل را دارا باشد و شما به عنوان مراجعه‌کننده تمام مراقبت‌های لازم را قبل و بعد از عمل رعایت کنید، احتمال بروز هر نوع خطری به صفر می‌رسد. بااین‌حال این تکنیک جراحی نظیر سایر روش‌ها عوارضی بالقوه دارد که عبارتند از:

  • اگر استخراج لایه میانی بافت قرنیه به درستی اتفاق نیفتد، احتمال بروز خطراتی همچون ساییدگی قرنیه، چسبندگی، پارگی برش و تحریک و التهاب قرنیه افزایش پیدا می‌کند.
  • برداشتن بخش بیشتری از بافت قرنیه در این روش احتمال بروز التهاب بعد از عمل را بیشتر می‌کند.
  • اگر جراح از مهارت لازم در برداشتن مقدار صحیح بافت قرنیه برخوردار نباشد، اختلالات متعددی در بینایی رخ می‌دهد. به عنوان مثال، ایجاد برش‌های بیشتر سبب جایگزینی نزدیک‌بینی با دوربینی فرد می‌شود.

فمتو اسمایل یا فمتولیزیک؛ مسئله این است!

هر دوی این روش‌ها از جدیدترین و کم‌خطرترین تکنیک‌های جراحی چشم محسوب می‌شوند. باوجود این، مزیت‌ها و عوارض نهفته در دل هر روش، موضوع مهمی است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد و بهتر است برای درمان مشکلات چشمی خود به یک کلینیک چشم پزشکی معتبر مراجعه کنید.
شما می‌توانید برای درمان مشکلات بینایی کودکان، مشکلات بینایی بزرگسالان، لیزیک و لازک، درمان تنبلی چشم، پیرچشمی و حتی تزریق ژل زیر چشم به این مرکز درمانی بینایی سر بزنید. در صورت نیاز به مشاوره و دریافت نوبت، به www.binaii.com مراجعه کنید.



منبع