روانی درمانی چیست؟ تفاوت رواندرمانگر و روانشناس


روان درمانی و تکنیک‌های گفتگو محور در راستای برطرف کردن مشکلات، شیوه‌ای رایج در داستای بهبود شرایط بیمار بوده تا اختلالات رفتاری و عصبی فرد را برطرف کند. اغلب افراد به واسطه محرک‌های درونی و بیرونی دچار بروز مشکلاتی در رفتارها، افکار و احساسات خود شده و احساس پریشانی می‌کنند. در چنین شرایطی که فرد تعادل روانی ندارد و کنترل افکار خود را از دست می‌دهد، می‌توان سراغ شیوه‌های گفتار درمانی رفت و از فردی مجرب در این زمینه کمک گرفت که به عنوان رواندرمانگر مورد معرفی قرار می‌گیرد. در ادامه قصد داریم با ارائه توضیحات بیشتر نسبت به روان درمانی، به سوال “روان درمانی چیست؟” پاسخ داده و شما را با نحوه کار رواندرمانگر و ویژگی‌های یک رواندرمانگر خوب در شیراز آشنا کنیم. تفاوت خاصی هم میان رواندرمانگر و روانشناس وجود ندارد؛ روان درمانگر مهارت‌هایی فراتر از یک روانشناس دارد.

با توجه به اینکه مراجعه به روانشناس در هر شهری جزء نیازهای اساسی مردم آن شهر محسوب میشود، شناخت و آگاهی از روانشناسان و کلینیک‌های مشاوره یک شهر حائز اهمیت به شمار می‌آید. شاید بتوان گفت برای مردم کلان شهر‌هایی مثل تهران، أصفهان و شیراز نیاز به یک روانشناس بیشتر حس می‌شود. اگر ساکن شهر شعر و شاعری،‌شیراز هستید؛ شناخت بهترین روانشناس شیراز به شما کمک می‌کند تا بتوانید از سلامت روان خود مراقبت کنید.

نحوه کار رواندرمانگر در یک جلسه روان درمانی

همانطور که پیش‌تر گفته شد، روان درمانی همان درمان گفتگو محور است که سبب شناخت بیشتر رواندرمانگر با فرد بیمار شده و در راستای درمان موثر واقع می‌شود. از این رو ابزار و تجهیزات درمانی صحبت‌هایی است که علاوه بر قابلیت تشخیص دلیل بیماری، امکان درمان را هم فراهم می‌آورند.

طبق گفته وبسایت  psychiatry.org در رابطه با روان درمانی:

Psychotherapy can help not only alleviate symptoms, but also, certain types of psychotherapies can help identify the psychological root causes of one’s condition so a person can function better and have enhanced emotional well-being and healing.

روان درمانی به سراغ شناخت و حل ریشه ای مشکلات می‌رود و کمک می‌کند تا علائم کمتر شود و فرد بتواند زندگی بهتری داشته باشد.

زمانی که مشکل به طور ریشه ای مورد تحلیل قرار گرفت و محرک‌های آن در کنار دلایل پیدایش آن شفاف‌‌سازی شد، نوبت به راه‌یابی و حل مسئله می‌رسد. در واقع آشنایی با مشکل خود بزرگ‌ترین گامی است که می‌تواند در پیدایش راه‌حل مناسب مورد بحث قرار بگیرد.

روان درمانی به شما کمک می‌کند تا خود، تصمیمات، رفتارها، طرز فکر و احساساتتان را زیر ذره‌بین قرار دهید و به درک بهتری از شرایط برسید. در این حالت طبیعی است که تغییر رفتار صورت بگیرد و تلاش برای بهبود اختلالات فکری و رفتاری مطرح شود.

افرادی که به رواندرمانگر مراجعه می‌کنند جزء دسته‌ای هستند که مشکلات درونی دارند که در دسته مسائل روحی‌ و روانی قرار می‌گیرد. در واقع در طول دوره روان درمانی از هیچ تجهیزات پزشکی و یا دارویی بهره گرفته نمی‌شود. از این رو سلامت جسمانی شما به واسطه برطرف کردن اختلالات روانی که ممکن است داشته باشید، مورد درمان قرار خواهند گرفت. چاقی که حاصل اضطراب‌ باشد و یا بی‌خوابی که نتیجه عدم توانایی در کنترل افکار و احساسات است، به وسیله صحبت در رابطه با مشکل برطرف خواهد شد. در غیر این صورت باید به روانپزشک مراجعه کرد.

پارامترهای انتخاب روان درمانگر خوب

با توجه به حساسیتی که پروسه روان درمانی برای افراد تعریف می‌کند، طبیعی است که انتخاب یک رواندرمانگر خوب حساسیت افراد را به همراه داشته باشد. از این رو فاکتورهای ویژه‌ای به عنوان خصوصیات رواندرمانگر خوب قابل تعریف است که در ادامه برخی از مهم‌ترین این خصوصیات مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده‌اند:

رازدار بودن

رازدار بودن رواندرمانگر نه تنها یکی از خصوصیات مثبت او به حساب می‌آید، بلکه جزء اصول اخلاقی برای این حرفه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. هر چند باید به این موضوع هم اشاره کرد که امکان ارائه اطلاعات در دادگاه در شرایط خاص مطرح بوده و یا در صورت وجود دو رواندرمانگر در یک قضیه، امکان مشاوره و صحبت نسبت به شرایط فرد بیمار تعریف می‌شود.

 

پیش داوری و قضاوت نکردن

از دیگر پارامترهایی که در روند انتخاب رواندرمانگر خوب می‌توان مورد بحث و بررسی قرار داد، صحبت بدون قضاوت و پیش داوری است. در این خصوص به کارگیری بایدها و نبایدها در سخنان فرد رواندرمانگر منع شده و لازم است نظردهی و صحبت به گونه‌ای باشد که بدون گاردگیری تداوم پیدا کند.

 

انحصار روابط رواندرمانگر و بیمار در یک نقش

منظور از انحصار روابط در نقش برای روابط رواندرمانگر و بیمار، عدم ارتباط چندگانه میان آن‌هاست. در واقع رواندرمانگر نباید از دوستان، آشنایان و یا بستگان شما باشد. عدم شناخت قبلی امکان صحبت بدون پیش‌ داوری را فراهم آورده و به نتیجه‌گیری بهتر از جلسات روان درمانی کمک می‌کند. همچنین باید افزود که عدم وجود روابط چندگانه میان بیمار و درمانگر، از جمله اصول اخلاقی این حرفه بوده که در صورت رعایت نکردن، پیگرد قانونی دارد.

عدم برخورداری از تعصبات نژادی، فرهنگی و عقیدتی

با توجه به اینکه مخاطب رواندرمانگر می‌تواند هر عقیده و باوری داشته باشد و به واسطه شرایط از هر نژاد و فرهنگی زاده شده باشد، برخورداری از تعصبات این چنینی برای فرد رواندرمانگر به طور جدی منع شده. انسان‌ها با هر طرز فکری و از هر نژاد و فرهنگی یکسان و ارزشمند هستند. از این رو نباید رواندرمانگر فردی متعصب بوده و یا بایدها و نبایدهای ذهن خود را به بیمار تحمیل کند.

 

جدا از این موارد باید در نظر داشت که بهبودی هدف اصلی رواندرمانگر بوده و تلاش‌ها و گفتگو‌ها در این مسیر صورت می‌گیرد. در نتیجه اگر به هر دلیلی بهبودی حاصل نشود، یک رواندرمانگر خوب نباید سبب آسیب و بروز مشکلات دیگر برای بیمار شود.

تفاوت رواندرمانگر و روانشناس

توضیحاتی که در رابطه با رواندرمانگر و نحوه روان درمانی ارائه شد، نشان می‌دهد که روان درمانی همان روانشناسی با برخورداری از مهارت‌های ارتباطی بیشتر جهت حل مشکلات و اختلالات است. در نتیجه باید گفت رواندرمانگر فردی است که در زمینه روانشناسی تحصیل کرده و به نسبت یک روانشناس، آموزش‌های جامع‌تر و در واقع بیشتری را در برقراری ارتباط با بیماران و درک مشکلات و حل آن‌ها دیده است.

با این توصیف می‌توان گفت که هر رواندرمانگر به نوبه خود یک روانشناس هم هست؛ اما این موضوع در حالت دیگری صدق نمی‌کند. به طوری که هر روانشناس نمی‌تواند به عنوان یک رواندرمانگر مورد معرفی قرار بگیرد. روان درمانی یک شیوه درمانی جامع جهت شناخت مشکلات عاطفی و تلاش برای تغییر اوضاع بوده که در نهایت سبب سلامت کامل بیمار در بعد روحی و روانی می‌شود.

افرادی که درگیر مشکلاتی چون اضطراب، کنترل خشم، افسردگی، اختلالات در خوابیدن و خوردن و مواردی از این دست هستند، با مراجعه به یک روانشناس خوب می‌توانند به بهبود شرایط خود کمک کنند.

 

با در نظر داشتن تمامی آنچه که تا اینجا در پاسخ به سوال “روان درمانی چیست؟” گفته شد، در صورتی که شما هم به دنبال بهترین روانشناس شیراز هستید؛ کلینیک روانشناسی آگاه به آدرس https://agahclinic.com/   می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این کلینیک با ارائه انواع خدمات روان درمانی برای گروه‌های سنی مختلف، به حل مشکلات شما کمک کرده و تلاش در بهبود مشکلات بیماران در زمینه‌های روحی و روانی دارد.



منبع