ماجرای تکامل ابزار و تجهیزات دندانپزشکی؛ از دریل پدالی تا ورود پیشرفته ترین ابزار به فروشگاه های آنلاین – 1pezeshk


در دنیای امروزی اطلاعات و داده‌ها به راحتی در دسترس قرار دارند و کمتر کاربری را پیدا می‌کنید که قبل از خرید یک محصول مشخصات و ویژگی‌های مربوط به آن را مطالعه نکند. اما ممکن است برای خرید هر محصولی ندانند که باید به چه ویژگی‌هایی اهمیت بیشتری دهند. ضمن اینکه نکاتی همیشه وجود دارند که ممکن است به شما کمک کنند خرید بهتری داشته باشید.

پیشینه استفاده از ابزارهای دندانپزشکی

آخرین یافته های باستان شناسان حکایت از این دارد که از حدود هفت هزار سال پیش و در تمدن دره سند برخی از اعمال دندانپزشکی انجام میگرفته است. احتمالا کشیدن دندان رایج ترین عمل دندانپزشکی بوده که در تمدن های باستانی انجام می شده است. کشیدن دندان نیاز به ابزارآلات مقدماتی داشته و قدیمی ترین ابزار دندانپزشکی کشف شده نیز مرتبط به همین عمل است. اولین ابزار کشف شده مربوط به کشیدن دندان به قرن چهاردهم میلادی باز می گردد. این ابزار به دلیل شباهتش به منقار پلیکان، پلیکان نام گرفت و تا قرن هیجدهم میلادی مورد استفاده دندانپزشکان قرار می گرفت. در حال حاضر نسخه ای از این ابزار دندانپزشکی در موزه ملی ایرلند نگهداری می شود.

روند پیشرفت ابزار و تجهیزات پزشکی مانند بسیاری دیگر از ابزار و ماشین آلات، از قرن هجدهم میلادی سرعت گرفت. در این دوران اولین دریل های دندانپزشکی اختراع شدند. در سال 1790 میلادی، جان گرینوود که دندانپزشک شخصی جرج واشنگتن بود اولین دریل پدالی دندانپزشکی را اختراع کرد. اگرچه این دریل بسیار کند و نسبتا ناکارآمد بود، اما دریچه ای گشود به اختراع و بهبود دریل های دندانپزشکی؛ در واقع پیشرفت دریل از آن جهت اهمیت داشت که راهی گشوده بود برای ترمیم دندان های آسیب دیده. دندان هایی که تا پیش از آن نه تنها درمان نمیشدند که صرفا جهت کاهش درد بیمار کشیده و حذف می شدند!

 

به دلیل اهمیت دریل در ترمیم دندان ها، تلاش دندانپزشکان و مهندسان عمدتا بر بهبود این ابزار متمرکز شده بود. در همین راستا در سال 1864 میلادی، جورج هرینگتون که یک دندانپزشک انگلیسی بود نسخه بهتری از دریل را ارائه کرد، این ابزار سرعت بالاتر و اندازه کوچک تری از نمونه های پیشین داشت، اما به دلیل صدای بلندی که ایجاد می کرد با استقبال چندانی مواجه نشد.

 

نهایتا در سال 1957 جان بردن، دندانپزشک آمریکایی دریلی اختراع کرد که شباهت بسیاری به دریل های امروزی داشت. اختراع او انقلاب بزرگی در دنیای تجهیزات و ابزار دندانپزشکی به وجود آورد. این دریل می توانست ظرف چند دقیقه قسمت آسیب دیده دندان را حذف و دندان را برای پرکردن و ترمیم آماده کند. در واقع اختراع بوردن اولین توربین دندانپزشکی بود که توانست به سرعت 250 هزار دور در دقیقه برسد!

توسعه ابزارهای دندانپزشکی در رسته های مختلف

با گذشت زمان و پس از انقلاب صنعتی، اختراعات و نوآوری های مربوط به ابزارهای دندانپزشکی شتاب فزاینده ای گرفت به طوری که امروزه ابزارهای مرتبط با دندانپزشکی به چندین شاخه مستقل دسته بندی می شوند:

ابزارهای معاینه:

این ابزارها برای معاینه دهان، دندان و لثه استفاده می‌شوند.

برخی از این ابزارها شامل آینه دهان، کاوشگر، پنس، سوند، و چراغ معاینه هستند.

ابزارهای ترمیمی و زیبایی:

این ابزارها برای ترمیم و زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شوند.

برخی از این ابزارها شامل فرز، هندپیس، یونیت دندانپزشکی، مواد ترمیمی، و لایت کیور هستند.

ابزارهای جراحی:

این ابزارها برای جراحی دهان، دندان و لثه استفاده می‌شوند.

برخی از این ابزارها شامل تیغ جراحی، فورسپس، سوزن بخیه، و رترکتور هستند.

ابزارهای پروتز:

این ابزارها برای ساخت و جایگذاری پروتزهای دندانی استفاده می‌شوند.

برخی از این ابزارها شامل قالب‌گیری، ایمپلنت، روکش، و بریج هستند.

دسته بندی ابزارهای دندانپزشکی در شکل تخصصی تر می تواند به این ترتیب تقسیم شود:

ابزارهای اندودانتیکس: برای درمان ریشه دندان استفاده می‌شوند

ابزارهای پریودونتیکس: برای درمان بیماری‌های لثه استفاده می‌شوند.

ابزارهای ارتودنسی: برای اصلاح ناهنجاری‌های دندانی استفاده می‌شوند.

ابزارهای رادیولوژی: برای تهیه تصاویر اشعه ایکس از دندان و فک استفاده می‌شوند.

با توجه به تعدد ابزارهای دندانپزشکی و اهمیت آن ها در روند درمان بیماران، دسترسی دندانپزشکان به تجهیزات بروز، مدرن و باکیفیت از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در ایران فروشگاه های اینترنتی با ارائه ابزارهای متنوع دندانپزشکی بخش قابل توجهی از این بازار را تصاحب کرده اند.

دندال؛ مرجع فروش ابزار و تجهیزات دندانپرشکی در ایران

از سال 1394، دندال فروش اینترنتی ابزار و تجهیزات دندانپزشکی را آغاز کرده از قدیمی ترین فروشگاه های تجهیزات دندانپزشکی در ایران است که با ارائه خدمات مطلوب و محصولات متنوع موفق شده تا اعتماد دندانپزشکان ایرانی را جلب کند و بخش قابل توجهی از این بازار را تصاحب نماید. دندال به دلیل ارائه محصولات باکیفیت، مشاوره تخصصی و رایگان به مشتریان و پیشگامی در معرفی مدرن ترین ابزارها به بازار ایران توانسته جای خود را در این بازار مستحکم کند.

این فروشگاه با ارائه روش های خرید اقساطی و اعتباری و همچنین ارائه فاکتور رسمی برای هر خرید توانسته اطمینان مشتریان را جلب کند و دغدغه های مالی آن ها را تا حدودی برطرف نماید.

دندال همه دسته های مختلف ابزارهای دندانپزشکی را ارائه می کند. از اقلام مصرفی دندانپزشکی گرفته تا پیشرفته ترین هندپیس ها!



منبع