نوع جدیدی از کرم اگزما ساخته شده که مکانیسم عمل آن خاموش کردن ژن‌های التهابی است!


یک کارآزمایی بالینی در حال آزمایش نوع جدیدی از درمان اگزما است که ژن‌های خاصی که در التهاب پوست نقش دارند را خاموش می‌کند و فغلا در یک آزمایش توانسته  علائم درماتیت را در موش کاهش دهد.

محققان از مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت، چندین سال را صرف ساخت نوع جدیدی از پپتید کردند که برای نفوذ به سلول‌های ایمنی و مسدود کردن سیگنال‌های التهابی با خاموش کردن فعالیت ژن‌های خاص طراحی شده است. برخلاف سایر درمان‌های فعلی اگزما، که اغلب فقط تا حدی سیگنال‌های التهابی را مهار می‌کنند، این درمان جدید به طور گسترده انواع واسطه‌های التهاب را هدف قرار می‌دهد.

محقق ارشد این تحقیق توضیح می‌دهد: «ما می‌توانیم حداقل ۱۵ ژن مسئول تولید واسطه‌های اصلی التهاب پوست را کنترل کنیم.»

در مطالعه‌ای که در اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر شد، محققان اثرات درمان جدید را بر روی مدل‌های حیوانی درماتیت آتوپیک توصیف کردند. طی چند روز پس از درمان با کرم موضعی، ضایعات پوستی در حیوانات بهبود یافت. محققان همچنین خاطرنشان کردند که این داروی موضعی تجربی هیچ اثر سمی روی حیوانات ندارد و نفوذ سلول‌های التهابی به پوست با موفقیت سرکوب شد.

فاز ۱/۲ کارآزمایی بالینی انسانی در حال حاضر به خوبی پیشرفت داشته و بر بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک خفیف تا متوسط ​​تمرکز دارد. بخش اول کارآزمایی یک مطالعه افزایش دوز است که ایمنی افزایش غلظت داروی موضعی را در قسمت‌های مختلف بدن ردیابی می‌کند.

بخش دوم کارآزمایی بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده را انتخاب می‌کند که به سه گروه تقسیم می‌شوند و هر کدام دوز متفاوتی از دارو را آزمایش می‌کنند. نتیجه اولیه این است که  درمان موضعی به طور موثر علائم اگزما را پس از ۲۸ روز استفاده بهبود می بخشد.

شرکت تولیدکننده این دارو Amytrx Therapeutics نام دارد و نان  دارو AMTX-100 است.

در ضمن مطالعات پیش بالینی به بررسی اشکال خوراکی و تزریقی این دارو که انواع بیماری های خودایمنی، از جمله بیماری التهابی روده، آرتریت و آسم را هدف قرار می دهد، در حال انجام است.

تحقیقات جدید در Scientific Reports منتشر شده.

منبع: مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت