چگونه نداشتن «چشم ذهن» یا اختلال آفانتازی بر حافظه بلند مدت تأثیر می‌گذارد


تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که قادر به ایجاد تصویر ذهنی نیستند، توانایی کمتری در یادآوری رویداد‌های کلیدی از تاریخ زندگی خود دارند. پس از اسکن مغز داوطلبان مبتلا به آفانتازی – اختلالی که با فقدان “چشم ذهن” مشخص می‌شود – محققان دریافتند که کسانی که این اختلال در حافظه زندگی‌نامه‌ای رادارند، اتصال غیر طبیعی بین هیپوکامپ و قشر بینایی مغز دارند.

تصور می‌شود که از هر ۵۰ نفر یک نفر ممکن است درجاتی از آفانتازی داشته باشد، به این معنی که برای شکل دادن به تصویر در تخیل خود باید تلاش زیاد بکند. در حالی که این پدیده هنوز به خوبی درک نشده است، احتمالاً به نوعی توسط مشکلی در هیپوکامپ که نقش کلیدی در تولید تصاویر ذهنی بازی می‌کند، ایجاد می‌شود.

جالب اینجاست که هیپوکامپ همچنین یکی از مراکز مهم حافظه مغز است. این موضوع باعث شد که نویسندگان مطالعه به این فکر کنند که آیا ناتوانی در تصور مکان‌ها، افراد یا رویداد‌های گذشته ممکن است منجر به حافظه زندگی‌نامه‌ای ضعیف‌تر در بین آفانتازیک‌ها شود؟

برای بررسی، محققان ۱۴ فرد مبتلا به آفانتازی و ۱۶ فردی که این مشکل را نداشتند،  انتخاب کردند و از آن‌ها خواستند وقایع پنج دوره مختلف زندگی خود را به یاد بیاورند: اوایل کودکی، نوجوانی، اوایل بزرگسالی، میانسالی و سال گذشته. مشخص شد که افراد مبتلا به آفانتازی در یادآوری خاطرات مشکل بیشتری دارند. پس توانایی ما در به خاطر سپردن زندگی‌نامه شخصی‌مان ارتباط نزدیکی با تخیل ما دارد.

به طرز جالبی، شرکت‌کنندگان افانتازی اغلب توضیح می‌دادند که می‌دانند یک مکان خاص چه حسی دارد، اما نمی‌توانستند آن فضا را در مقابل چشمان خود تجسم و بازسازی کنند. به عنوان مثال، فردی این تجربه را با گفتن این جمله توصیف کرد: «من می‌توانم هوشیارانه خود را در آشپزخانه‌ام خانه‌ام تصور کنم و اطراف را احساس کنم، اما هیچ تصویر دیداری‌ای ندارم.»

در مرحله بعدی مطالعه، محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) برای مشاهده فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان در تلاش برای یادآوری وقایع زندگی استفاده کردند. مشخص شد که هیپوکامپ، که نقش مهمی در یادآوری خاطرات زنده و دقیق زندگی نامه‌ای دارد، در افراد مبتلا به آفانتازی کمتر فعال می‌شود.

در افراد سالم بین هیپوکامپ و قشر بینایی هنگام تخیل ارتباط برقرار می‌شود، در افراد مبتلا این ارتباط وجود ندارد. به عبارت دیگر، کاهش ارتباط بین این دو ناحیه مغز ممکن است مسئول فقدان تصویرسازی ذهنی در آفانتازیک‌ها باشد و همچنین ممکن است به کاهش توانایی در یادآوری رویداد‌های زندگی کمک کند.

ارائه آموزش در تخیل بصری ممکن است به افرادی که از آلزایمر و سایر اختلالات مرتبط با حافظه رنج می‌برند کمک کند تا یادآوری طولانی مدت خود را بهبود بخشند.

این مطالعه در مجله eLife منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…





منبع