اولین ریز رایانه‌های جهان توسط نظافتچی‌ها در یک انبار کشف شدند!


دو تا از اولین کامپیوتر‌های رومیزی جهان در جعبه‌های ذخیره‌ اجناس در دانشگاه کینگستون لندن پیدا شده‌اند. اینها زمانی یک نقطه عطف در دستاورد‌های فناورانه بشری، محسوب می‌شدند. ریزپردازنده Q۱ بیش از نیم قرن پیش رونمایی شد و تنها یک دستگاه دیگر از آنها وجود دارد.

تاریخچه رایانه‌ها و به صورت خاص رایانه شخصی پیچیده است. با توسعه تراشه‌های سیلیکونی، حوزه رایانه‌هایی که از قبل به سرعت در حال توسعه بودند تحول ناگهانی پیدا کردند.  این فناوری از دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگی مانند IBM به دست شرکت‌های کوچک، علاقه‌مندان و نسل جدیدی از مهندسان جوان افتاد و جهش پیدا کرد.

اما پاسخ به این پرسش که واقعا اولین رایانه رومیزی واقعی دنیا چه بده، دشوار است و در مقام پاسخ هر کارشناسی از عبارات مشروط کننده مانند بستگی به این دارد که تعریف ما از رایانه رومیزی چه باشد، استفاده می‌کند.

دشواری دیگر این است که کامپیوتر‌های ناشناخته زیادی از دهه ۱۹۷۰ وجود دارد که نادیده گرفته شده‌اند.

به همین دلیل است که کشف Q۱ بسیار شگفت‌انگیز است. این دستگاه که قدمت آن به سال ۱۹۷۲ بازمی‌گردد، یک ماشین نسبتاً گمنام با نمونه‌های بسیار کمی است که به ندرت از ایالات متحده صادر می‌شد، بنابراین دیدن یک دستگاه در کینگستون در بریتانیا کمی شوک‌آور است.

جالب است که کارگران شرکت پاکسازی محیط زیست Just Clear هنگامی که مشغول انجام نظافت در یک مدرسه بود، این دو کامپیوتر را در چند جعبه قدیمی پیدا کرد.

Q۱ که توسط شرکت Q۱ در نیویورک ساخته شده بود، یکی از نخستین میکروکامپیوترهای کامل و مستقل با صفحه‌نمایش و صفحه‌کلید نارنجی داخلی بود، Q۱ Lite بعدی هم خصوصیات جالبی داشت.

این دستگاه قادر به کار با سایر Q۱‌ها به عنوان بخشی از یک شبکه، رابط با چاپگر‌ها و حافظه‌های هارد دیسک بود و قادر به انجام وظایفی مانند ترمینال رایانه، واژه‌پردازی و ورود اطلاعات بود.

در واقع توان این ریزریانه مدیون CPU پردازنده اینتل ۸۰۰۸ بود که در آن زمان به صورت نوبرانه به جای TTL با ترانزیستور‌های سیمی استفاده شده بود. البته عملکرد آن با استاندارد‌های امروزی بسیار ناچیز بود و تنها ۱۶ کیلوبایت حافظه و سرعت پردازش ۸۰۰ کیلوهرتز داشت.

Q۱ دو سال قبل از MITS Altair ۸۸۰۰، وارد بازار شده بود.

ما که از کامپیوترهای مدرن امروز استفاده می‌کنیم مدیون پیشگامان اولیه در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ هستیم. ما برای کار، ارتباطات، بهره‌وری و سرگرمی خود به کامپیوتر‌ها متکی هستیم، اما بدون پیشگامان اولیه هیچ کدام از این‌ها نمی‌توانستند انجام شوند. بدون تلاش شرکت‌های Q۱، Sinclair و Acorn هیچ رایانه شخصی، هیچ مک و هیچ گوشی اپل یا اندرویدی وجود نمی‌داشت.

منبع: دانشگاه کینگستون


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…





منبع