استفاده از سایه زرق و برق دار یا گیلتر برای محیط زیست خطرناک است!


چیزی که برای زیبایی و آرایش استفاده می‌شود و در ظاهر به نظر نمی‌رسد مشکلی ایجاد کند، می‌تواند یک آلاینده محیطی مضر باشد.

سایه گلیتر با زرق و برق بر اساس مطالعه جدید باعث کاهش میزان نفوذ نور خورشید به لایه‌های آب می‌شود و باعث کم شدن فتوسنتز گیاهان آبزی می‌شود.

گیلتر یک میکروپلاستیک است که کمتر کسی در وهله نخست به آلاینده بودن آن فکر می‌کند. با این حال قوانین اتحادیه اروپا این میکروپلاستیک را هم جزو آلاینده‌های طبقه‌بندی کرده.

به عنوان یک میکروپلاستیک، گیلتر معمولاً در برابر تجریه شدن مقاومت می‌کند و ماندگاری آن در محیط بالاست و تجمع پیدا می‌کند. از آنجایی که اغلب آنقدر کوچک است که نمی‌توان آن را توسط کارخانه‌های تصفیه فاضلاب فیلتر کرد، می‌تواند به آبراه‌ها راه پیدا کند و به آبزیان آب شیرین آسیب برساند یا حتی آلودگی اقیانوسی ایجاد کند.

این تحقیق جدید به سرپرستی محققان دانشگاه فدرال سائو کارلوس (UFSCar) در برزیل، به مشکل دیگری هم اشاره کرده است.

در حالی که تکه‌ها گیتر زرق و  از پلاستیک ساخته شده اند، اغلب دارای یک پوشش فلزی نیز هستند که از آلومینیوم، بیسموت، آهن یا تیتانیوم ساخته شده. این فلزات می‌توانند از دریافت نور کافی خورشید توسط گیاهان آبزی جلوگیری کند.

این مطالعه بر روی علف آبی با گل بزرگ (Egeria densa)، یک گیاه ماکروفیت که آبزی بومی آرژانتین، برزیل و اروگوئه متمرکز شده بود.

ماکروفیت‌هایی مانند این گیاه مجموعه‌ای از عملکردهای اکوسیستمی را انجام می‌دهند، مانند تهیه غذا، سرپناه، سایه و اکسیژن برای همسایگان خود. آنها به سم‌زدایی مکان‌های آلوده کمک می‌کنند و در آکواریوم‌ها و دریاچه‌های مصنوعی کمک به فراهم شدن اکسیژن کمک می‌کنند.

محققان گیاه را با آبی حاوی 0.04 گرم گیلتر در هر لیتر آب هم در روشنایی و هم در تاریکی پرورش دادند. سطح متوسط ذرات 0.14 میلی متر مربع بود. برای مقایسه مقداری از گیاه را با هم آب فاقد این آلودگی رشد دادند.

این تحقیق نشان داد که میزان فتوسنتز در غیاب زرق و برق 1.54 برابر بیشتر است. محققان نتیجه گرفتند که ذرات ریز گیلتر میزان نور در آب را کاهش می‌دهند و خاطرنشان کردند که تنفس گیاهان نیز تحت تأثیر قرار گرفته است، اما نه به میزان قابل توجهی.

این مطالعه در مجله گیاه شناسی نیوزیلند منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند.
گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…





منبع