فاز اول برخورددهنده بزرگ ذرات جدید اروپا ممکن است 20 سال دیگر آغاز به فعالیت کند


آیا می‌دانستید که یک رودخانه زیرزمینی منجمد شد تا برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) ساخته شود! برخورددهنده‌ای که به کشف بوزون هیگز کمک کرد. اما سوالات در بخش  اتحاد گرانش و فیزیک کوانتومی پابرجاست.

بنابراین اکنون برنامه‌هایی برای ساخت یک برخورددهنده جدید در دست اجرا است که سه برابر مسیر طولانی‌تری از LHC خواهد داشت و می‌تواند ذرات را با انرژی بسیار بیشتری به هم بکوبد.

در چند دهه گذشته، برخورد دهنده‌های ذرات به ابزاری کلیدی برای کشف اسرار جهان در سطح بنیادی تبدیل شده‌اند. برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) یک تحول بزرگ بود و با محیط شگفت انگیز 27 کیلومتر  قوی‌ترین برخورد دهنده جهان شد.

اکنون برنامه‌هایی برای افزایش تعداد برخوردها در جهت تلاش برای درک بهتر کیهان طرح‌ریزی شده، اما سرن (شورای اروپایی تحقیقات هسته‌ای) می‌خواهد حتی فراتر رفته و یک برخورددهنده جدید بسازد!

برخورددهنده‌هایی مدرن‌تر از  LHC بایستی آستانه انرژی بالاتری داشته باشند. مطالعه برای ساخت برخورددهنده دایره‌ای آینده (FCC) به طراحی‌های مختلف رسیده و زیرساخت تحقیقاتی را در داخل یک تونل زیرزمینی 100 کیلومتری پیش‌بینی کرده است.

با این حال، تعدادی از چالش‌ها در طراحی و مهندسی تونل جدید وجود دارد. این برخورددهنده باید از مناطق ارزشمند زمین شناسی دور باشد، کارایی برخورددهنده های آینده را بهینه کند، امکان اتصال با LHC را فراهم کند و به اثرات اجتماعی و زیست محیطی ساختمان‌ها و زیرساخت های سطحی توجه داشته باشد.

به نظر می‌رسد انتخاب «محل قرار دادن آن» کاملاً چالش برانگیز است، بنابراین طیف وسیعی از گزینه‌های چیدمان در نظر گرفته شده.

در داخل تونل FCC (که به نظر می‌رسد در زیر تونل زیرزمینی حلقه‌ای شکل واقع در زیر Haute-Savoie و Ain در فرانسه و ژنو در سوئیس قرار می‌گیرد) دو برخوردکننده وجود خواهند داشت که به صورت متوالی با هم کار خواهند کرد.

فاز اول برای افتتاح در اواسط دهه 2040 برنامه ریزی شده و شامل برخورد دهنده الکترون-پوزیترون (FCC-ee) است. امید این است که اندازه گیری‌های دقیق بی‌نظیری ارائه دهد. به دنبال آن برخوردگر پروتون-پروتون (FCC-hh) افتتاح خواهد شد که از نظر انرژی هشت برابر LHC خواهد بود!


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…





منبع